torsdag 2 juli 2009

Nära-döden-upplevelse

Idag var slutet nära ... inte för mig utan för min ögonsten på fyra ben, Lisa. Det hela började med att hon tiggde till sig ett oxöra. Snabbt springer hon ut med det till i trädgården för att lägga sig och knapra på det illaluktande eländet.

Sedan går jag in för att fixa min frukost. Äter den och är lite upptagen med att läsa morgontidningen. Lisa ligger bredvid mig och det enda jag lägger märke till är att hon sväljer några gånger extra. Då trodde jag hon bara hade fått ett grässtrå i munnen som hamnat lite olyckligt. Det brukar nämligen hända.

Efter intagen frukost beslöt jag mig för att ta ner Lisa till sjön för ett svalkande bad. Då ser jag att hon fortfarande svirrar runt lite konstigt med tungan. Öppnar munnen och inspekterar, men ser inget som sitter fast. Konstigt! Nu började jag misstänka att hon blivit stungen av en insekt.

Vi går iväg och plötsligt börjar hon väsa och får svårt att andas. Förloppet med att hennes andning försämras går ganska snabbt. Då bänder jag upp hennes mun igen och denna gång tittar jag längre ner i svalget. Då ser jag till min fasa en bit uppsvälldt oxöra som nästan täppt till andningsvägen. Får lite panik men bedömer att vi måste vända hem. Jag kan ju inte stå och rota i hennes hals på gatan och hon har fortfarande fria men trånga andningsvägar!

Vi går långsamt hemåt och som tur var hade vi bara kommit en liten liten bit. Jag lägger upp henne på sängen och tittar lite noggrannare ... jisses där sitter en stor bit oxhud och ingen svalgtång har jag här hemma naturligtvis! Skall jag våga försöka ta den med fingrarna? Risken finns att den glider längre ner om den är för hal att greppa och Lisa plötsligt biter ihop!!! Snabbt fattar jag ett beslut att dra ut eländet och jag lyckas!!!

Lisa blir faktiskt lättad och hoppar snabbt ner från sängen. Nu vill hon klart gå och bada! Hon har inte drabbats av PTS men det har hennes matte ... jag lovar!!!

2 kommentarer:

gumman sa...

FY VAD OTÄCKT!!!!! Barn och djur kan verkligen skrämma skiten ur en. Kram

anti sa...

Ibland ska man ha tur ,det var ju väl att det slutade som det gjorde.
Jag hoppas att det fortfarande går bra för dig ,ringde men ingen ville prata ,ha det bra.