tisdag 5 maj 2009

Vakthavande

När man arbetar på ett fängelse är det vakthavande i tjänst som är ens närmsta chef. Det är han som styr upp alla skarpa situationer. När larmet går och det tjuter i hela fängelset springer man adrenalinstinn för allt vad uniformstyget håller. Hjärtat bankar och många tanka hinner passera hjärnan! Är det en kollega som råkat illa ut? Upplopp? Brand? När man äntligen kommer fram och vakthavande kommer ... är det viktigt med snabba beslut! Att ha en vakthavande som velar funkar inte alls och är dessutom direkt farligt! Det är i dessa situationer jag är glad över att Kenneth R finns. Jag har förstås varit änu mer tacksam de gånger han kommit till undsättning då jag själv varit illa ute!!!!

Kenneth R är den tuffaste man jag någonsin mött. Han är nästan två meter lång och har händer som grytlock. Aldrig att han tvekar i ett beslut eller darrar på manschetten! Säger han hoppa så frågar man inte varför utan hur högt man skall hoppa ! Denne man har en otrolig auktoritet. Han är stenhård både mot personal och intagna. Men han är också rättvis och faktiskt så respekterar de intagna honom på grund av det ... de vet att man mockar inte gräl med den vakthavande.

Jag har aldrig haft tillfälle att tacka honom för hans yrkesskicklighet, därför skriver jag några rader här. För trots sin hårdhet har han en svaghet och det är ... hör och häpna Dolly Parton!!!

Så Kenneth: tack för alla situationer du styrt upp!



Inga kommentarer: