fredag 8 maj 2009

MusikFoto

Tema 17: veckodag

Musiken jag väljer är Sunday Bloody Sunday med U2. Den handlar om "den blodiga söndagen" den 30 januari 1972, då 14 obeväpnade män och pojkar sköts ihjäl och 13 sårades av brittiska soldater i samband med en demonstration i staden Derry på Nordirland. Det är även en protestsång mot allt våld som drabbat Irland.

Sången från mig att associera till krig & fred. Fotot jag publicerar är taget i Central Park, New York. Det är från John Lennons minnesplats Strawberry Fields. Kopplingen jag gör är att Lennon var en stor fredskämpe och bedrev tillsammans med Yoko Ono en mängd spektakulära upptåg för att skapa opinion för budskapet "fred på jorden". Det finns också blodröda rosor på Lennons minnesplatta.

Titta gärna in på Rajsons MusikFoto för att se de andra bidragen!


7 kommentarer:

sinneskatten sa...

Usch1! just det kommer jag ihåg när det hände.
Mycket bra bild och musikval.
Vi hoppar mellan allvar och kurtan här på de olika bloggarna.
Men det är väl ändå det som gör det lite spännande.
Carina

Anna sa...

Huuu..hjälp..ja men du sådant förskräckligt händer ju då och då..mmmm hemska värld..

rajson sa...

Tack och lov har det ju varit lugnare på denna gröna ö ett tag.Med undantag för någon månad sen när de sköt på pizzabudet och militärerna.
Denna sortens konflikter är de värsta när man inte kan komma överens grannar i mellan!
Perfekt val av foto till och en riktigt bra låt dessutom!

Pialotta sa...

Imagine med John Lennon.. så himla rätt i tiden.. underbar låt:-)
Vi lever i en hemsk värld:-(
Ha de gott/Pialotta

tallrotsmarie sa...

det är bra att veta innebörden av låten.
vacker bild

anneli sa...

Låten är ju så bra och innehållet så skrämmande...fin bild och bra text du förmedlar.

akson sa...

Underbar låt som jag lyssnar mkt på. Först hade jag tänkt välja denna låt men tyckte att det var på sin plats att titta och lyssna på alla övrigas bidrag för att inte göra en dubbel.

Gillar verkligen U2's låtar och deras närhet till vad som händer eller har hänt i omvärlden. Det finns en anledning till att Bono dog igång Live Aid för många herrans år. Men jag satt klistrat!

Perfekt bild!