onsdag 29 april 2009

Nattens jägare

Vilken lycka ... min trädgård är full av fladdermöss! Vid skymningens inbrott kan jag bara höja blicken för att se dem. Dessa nattens jägare! Orädda och ljudlöst flyger de kors och tvärs, ibland alldeles invid mitt huvud i sin jakt på insekter! Jag tror mig veta att det är vattenfladdermus.

I Sverige finns 18 arter men sex av dem är så ovanliga så dem kan man glömma direkt och ytterligare sex är sällsynta. Alltså återstår sex arter; vattenfladdermus dvärgfladdermus, stor fladdermus, nordisk fladdermus, långörad fladdermus och gråskimlig fladdermus (den enda vars läte kan uppfattas av ett mänskligt öra).

Läs gärna mer om dessa fantastiska varelser på Naturvårdsverkets hemsida. Har du sedan lust kan du kan faktiskt hjälpa dem genom att bygga några fladdermusholkar och placera ut i din trädgård.

4 kommentarer:

åsa gillar rosa sa...

huuuu, jag delar inte din fascination av dessa jägare...Jag springer lång väg om de syns, jag har fått för mig att de ska fastna i mitt hår och sitta där och fladdra...huuuuu
grattis i efterskott!
kram

gumman sa...

Håller med Åsa. Vi hade såna i där jag bodde tidigare och jag var livrädd när de kom farande. Jasså du fyllde år den 27:e och det sa du inte ett ljud om? Grattis!

Kajsa sa...

Jag tror inte att du tycker om att dom är fantastiska djur om du får in dom i sovrummet el bygger bo i ditt hus!!!!

Namn: Eva sa...

Här får du lite hjälp tills nästa gång de kommer in i ditt hus!
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Varfor-finns-fladdermoss-i-hus/

Viss är de söta!!!!