torsdag 19 mars 2009

Övervikt

Tidningen the Lancet har publicerat en ny stor brittisk studie. Enligt den ökar stor övervikt risken för att dö i förtid lika mycket som rökning. På DN kan man läsa en bra sammanfattning av studien.

I USA har detta länge varit ett stort folkhälsoproblem. Nu har vi även blivit allt fetare. Under de senaste 30 åren har fetman i Sverige nästan fyrdubblats, och antalet överviktiga personer tredubblats.

Kanske är vi mogna för en lösning man provar i Nederländerna. Där pekas de överviktiga ut om de väljer att sitta medan de väntar på bussen! I den beskrivande texten kan man läsa: "some busshelters in Amsterdam have been fitted with weightmeters that show people waiting for the public transportation what their weight is and whether they should start losing some extra flab".



5 kommentarer:

Mita sa...

Men man mår inte bra av att fixera sig på det heller. Tuggar gör man själv, provar sina kläder gör man själv, Var finns det där lilla jädra anamma att komma igång med bantningen. Troligtvis hamnar man i en ond cirkel. Det får bli skärpning för min del, inte vill jag bli utpekad.

anti sa...

Som mita säger vi tuggar själv lider själv går själv provar själv det låter nästan som om du borde börja fundera lite mer på varför det nu är som det är.Kanske ska vi som du så ofta brukar vilja avskaffa oss som vilken annan svulst som helst eller som du helst verkar vilja kalla det EN OVANA.DU som ju är så smart borde väl kunna tänka lite längre än att det ska pekas finger åt någon som inte råkar passa in i dina ramar eller standadiserade tankar om hur vi andra ska vara för att PASSA er PERFEKTA SMÅ VARELSER som är SÅÅ BRAA eller.

Namn: Eva sa...

Jag brukar inte slösa energi med att kommentera dumma kommentarer MEN ironi ... ha du hört talas om det?! Tror du på allvar att någon skulle vilja ha dessa busskurer!?

åsa gillar rosa sa...

ha ha ha, där hade jag aldrig satt mig.... ha ha ha

anti sa...

Nej jag vet inget om ironi trodde du det med min iq ???
Ärtor du vet.