fredag 6 mars 2009

Musikfoto

Tema 8: Kvinnlig favorit

På söndag firas Internationella Kvinnodagen. Vi behöver behöver påminnas om de stora orättvisan som fortfarande finns i vårt land men framför allt i många andra länder. Med anledning av just kvinnodagen är veckans utmaning är att välja en kvinnlig favorit artist!

Som vanligt fick jag fundera länge ... svårt att välja en artist. Jag insåg att det faktiskt är mest manliga artister jag lyssnar på. Till slut föll valet på Madonna. Motivering: hon är en sann entertainer som kan dansa och dessutom sjunga både upptempo och ballader. Att kalla henne favorit är kanske en överdrift men om jag endast fick välja en kvinnlig artists alster att ta med på en öde ö ... hade det nog blivit just Madonna.

Bilden är från Kina där jag såg dessa underbetalda och hårt slitande kvinnor med sina städtrasor. De fanns överallt och behandlades som luft. Jag såg aldrig några män utföra dessa slavjobb!!!

Titta gärna in på Rajsons MusikFoto för att se de andra bidragen!





15 kommentarer:

Anette sa...

Jo, nog finns det fortfarande mycket att kämpa för när det gäller rättvisa mellan män och kvinnor. Säger jag som är hemmafru till 90% *ler*, fast det är av fri vilja och det är ju det som räknas!
Sen får jag ju lida av det när pensionen kommer, men det är ju en annan historia.
Madonna, är inte en av mina favoriter, men visst har hon gjort många bra låtar och duktig är hon.
Insåg idag att jag inte har någon kvinnlig favoritartist så det fick bli en gammal favorit hos mig..../Anette

akson sa...

Det är helst att det ska finnas dessa orättvisor i samhället. Detta med tanke på vilket århundrade vi befinner oss i, men alla har inte hängt med eller vad man nu ska säga!

Madonna tillhör en av mina favoriter sedan jag första gången hörde "Like a Virgin", det är några år. Hon är verkligen en duktigt entertainer och bjussar på sig själv. Förhoppningsvis har hon gjort något gott för den kvinnliga befolkningen på vårt runda klot som vi bor på.

Trevlig helg!
akson

Pialotta sa...

Sant det du skriver.. finns så mycket orättvisor i denna värld..
Madonna är en artist som alltid håller.. Hon har/gör mycket gott:-)
Ha de fint denna lördag:-)

anneli sa...

Madonna hör till mina topp 5 också, och jag är så himla glad för att jag äntligen ska få se henne live på Ullevi i augusti! Kommer ihåg exakt när jag höre Like a Virgin första gången och har nog alla plattor tror jag.

Orättvisorna i världen och inte minst bland kvinnor är verkligen något att kämpa för!

Anna sa...

Mmm det är med fasa man ser sådant överallt i världen..man sätter värde på Sverige för vi har ju trots allt kommit en bra bit..underbar låt..fint o tänkvärt inlägg..bra jobbat..

Mita sa...

Madonna är en fantastisk artist men hör nog inte till mina favoriter. Ha det bra

rajson sa...

Detta är verkligen en stor artist oavsett om amn gillar henne fullt ut eller inte.Hon har gått sin väg och det är ju alltid lite "farligt" om man är kvinna.Att det ska vara lättare att få kritik om man våger sticka ut som tjej!?
Kina är ju ett annat kapitel.Misstänker att klyftorna har nästan ökat mellan män o kvinnor i detta land.
Bra val av både foto och artist.
Ha en skön helg!

sinneskatten sa...

Med din bild visar du att vi har olika levnadsöden i världen och madonna är en artist som bjuder på sig själv.

christermagister sa...

Åh, nej, där kom hon! Tyvärr måste jag säga att jag tycker att Madonna är en av världens mest överskattade artister!

Pia sa...

Ännu enstark och respektingivande kvinna, Madonna!! Hon har säkert "peppat" miljoner unga kvinnor att våga och stå på sig!! Fotot! Suveränt men vilket slit!

Marie Höglund sa...

Misstänkte att nå´n skulla bjuda på Madonna ;-). Gillar faktiskt inte henne speciellt hon känns som alldeled "för mycket". Du har helt rätt i vad gäller orättvisorna.
Trevlig lördag.

LottaM ..ღ sa...

Orättvisor finns överallt - mobbning på arbetsplatser i USA är väldigt vanligt - trodde inte mina öron när kvinnor berättade det för mig.
Madonna gjort många bra och dåliga låtar.
Tack för kommentaren hos mig.

tallrotsmarie sa...

madonna är bäst....jag har lyssnat på henne i evigheter.

Baronessan sa...

Madonna var också en av mina val men det bidde inte hon. Bra bild som får en att fundera. Putsar hon bort en fläc medan folk går omkring? Ser inte kul ut. Glad lördag!

Veronica sa...

Madonna!! Funderade jag oxå på!! Vilken tankeställare man får av det du skriver, tack!!
Fin tolkning!