tisdag 3 februari 2009

Tack Åhléns

Jag vill rikta ett stort tack till Åhléns för att de går i bräschen och stoppar sin försäljning av dunvaror. Detta med anledning av de senaste dagarnas avslöjande om grymheterna mot gässen. IKEA däremot skall bara granska och JYSK skall bara skärpa kraven.

Naturligtvis är jag glad över den starka reaktionen mot detta djurplågeri, fast den överbryggande känslan jag har är förvåning! Ja, jag är förvånad ... förvånad över att delar befolkningen, fortfarande år 2009, inte förstår att päls och dun är hämtade från något stackars djur som fått sätta livet till! Var tror de produkterna kommer ifrån? Från någon vävstol eller att man samlat in tappad dun från någon ankdamm i närheten?

Det blir alltid ett stort ramaskri då grymheterna visas på löpsedlar och tv. Människor reagerar och reagerar kraftigt. De bojkottar jackorna med dun från de stackars plockade gässen och pälsen från de hängda hundarna. Sedan kommer ett nytt avslöjande varpå chocken, förvåningen och reaktionen blir precis lika stor. Varför inte börja tänka lite självständigt! Varför inte fundera en stund var produkterna kommer ifrån?! Det andra jag funderar över är varför vi människor inte kan nöja oss med alla dessa fina material som numera finns och som fungerar precis lika bra som de stackars djurens pälsar och fåglarnas dun?

Tänk på det nästa gång du köper en produkt! Välj syntet framför äkta vara. Det är vi konsumenter som har makten! Får inte JYSK sålt sina duntäcken så kommer de börja leta efter alternativ.

2 kommentarer:

Annica sa...

Vilket fantastiskt bra inlägg!
På http://www.djurensratt.se kan man maila Jysk och be dem att sluta med dunförsäljningen.

Kenth sa...

Mycket bra skrivet, och en knäpp på näsan till mig själv.