torsdag 5 februari 2009

Blattejävlar

Nu kan vi åter igen läsa att polisen gjorde flera rasistiska uttalanden riktade mot ungdomarna i stadsdelen under Rosengårdskravallerna. Uttalande som: "Den lille jävla apajäveln. Ska jag göra han steril när jag får tag på honom"? Jag håller med han gubben på Ica i Vellinge: ”Ni har kommit till fel kommun, blattejävlar”.

Jag måste säga att jag blir så trött på denna dåliga journalistik och vill därför ge poliskåren mina sympatier. Inte för att jag vill att rasism skall frodas inom poliskåren utan för att debatten måste föras i de rätta proportionerna.

För det första är det inte hela poliskåren som gjort dessa uttalande utan en handfull poliser i en pikétbuss ute på ett uppdrag. De sitter där adrenalinstinna och beskådar förödelsen. Känner sig kanske också lite hotade och oroliga för vad som väntar dem när de skall ut och ta hand om gangstrarna. Är det då så konstigt att fälla en kanske inte så genomtänkt kommentar?! Dessutom skedde det i enrum, mellan poliserna. Visserligen skall de som polismän kunna hantera alla slagord och oförskämdheter som hagar över dem ... men finns det inte en gräns för alla?!

Jag kan bara jämföra med arbetet på Kirseberg Anstalten då vi tjänstemän blir verbalt och ibland även fysiskt provocerade. Då är det så lätt att reptilhjärnan tar över och förnuftet flyger sin kos. Det blir vi mot dem och alla olikheter blir väldigt tydliga! Det blir plitarna mot tjuvarna! Ett helt oproffessionellt uppförande MEN som sagt reptilhjärnan tar över då ens existens hotas! Betänk då att poliserna var ute på ett slagfält med eld och stenar som haglade mot dem!

Nej jag hoppas 21-åringen får sitt straff trots att allt fokus under rättegången hamnade på polisernas olämpliga uttalande! Jag vill avslutningsvis poängtera att rasismen inte på några villkor får tillåtas att frodas!!!


Foto: Tomas Leprince

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var själv framme vid en av tre uppställda pikebilar en av dessa kvällar och bjöd poliserna på godis där de satt tätt ihopa i dessa bilar och bara väntade på att ett nytt vansine skulle bryta ut i Rosengård.Så jag har bara en sak att säga om dessa personer i sitt nya hemland Sverige ... batongen i huvudet på dessa "apa" djävlar som bara tillfört misär och importerade nya sedvanor som massförstörelse och upplopp med stenkastning på t ex polis,brandkår och ambulans.

Stå på er kvinnor och män inom lag och ordning ni har min sympati liksom många andras i t ex staden Malmö och lång ute på landsbyggden.

Pelle

Mina sa...

Krossa nötterna på de idioterna som inte kan uppföra sig i vårt "underbara" land Sverige, efter det utvisa dem ur vårt land. Skicka hem dem, för de blir inte gamla i sitt hemland med det uppförande som de har visat prov på här. Kan lätt bidraga med en halv månadslön till gummikulor som kan användas för att stävja packet för vi får ej använda hålspets ammunition i detta landet. Det är på tiden att invandrarna får lära sig Vett och Etikett dom också. Bra inlägg håller på ordningsmakten