lördag 7 februari 2009

Barbie

Hon är världens mest omtvistade skönhet, den evigt unga Barbie. I år fyller hon 50 år.

Barbie tog världen med storm då hon lanserades 1959. Det var många som förälskade sig i denna trådsmala modedocka. Andra kritiserade henne för att vara sexuellt utmanande och för att sprida orealistiska kroppsideal. Över hela världen såldes Barbie, mestadels till barn men även till vuxna. På senare år har hon blivit allt mer populär som samlarobjekt.

Lite kuriosa: Barbie är inte bara den mest framgångsrika dockan i världen, utan också den mest framgångsrika leksaken. Om man lägger alla värdens barbiedockor efter varandra, skulle de räcka mer än tre och ett halvt varv runt jorden. Det säljs en Barbiedocka varannan sekund dygnet runt. Barbies garderob omfattar numera 4000 par skor och 1000 handväskor. Av hennes många toaletter säljer brudklänningarna bäst. Barbie är dessutom en sann kosmopolit. Hon har haft över 20 olika nationaliteter, eftersom det tillverkas specialdockor för olika marknader (Källa: Boken om Barbie).

Jag har själv lekt en del med Barbie och Ken, fast inte så mycket som mina kompisar gjorde. Trots det är det nog en hel del timmar man tillbringat på golvet med en uppsjö olika kläder som åkte av och på. Jag undrar om Barbie är en populär leksak bland småflickorna idag också?

5 kommentarer:

tinna sa...

Jag tror inte det!! Men vet du att du kan sälja den gamla barbie och folk betalar skyhöga summor om det är rätt docka??Synd jag slängde min i containern en gång när jag flyttade. Kunde kanske blivit rik! Hade hur många kläder som helst och så fanns ju Ken!!

SysterLilli sa...

Jo, Barbie lekte jag en del med. Hade några stycken och det var ett sjå att hålla på med kläderna och vi bytte också kläder med varandra vi ungar.
Vet inte om hon gjort så stor skada egentligen den där dockan?

Ystrasystra sa...

Jag ÄLSKADE Barbie. Mina kompisar å jag kunde sitta på golvet i flera timmar och leka. Kan barn sitta i flera timmar nu för tiden om det inte står en dator eller ett TV-spel framför näsan på dem tro? Det var bättre förr, eller hur??

gumman sa...

Min dotter älskar Barbie. Hon önskar sig en ny varje jul och födelsedag.

Rillaren sa...

Märkligt med Barbie och hennes släktingar är att de ju saknar könsorgan (och t o m bröstvårtor).

Hur kan de då var en så stor släkt som de är( Ken, Skipper...).

Uralstras de?
Eller - hemska tanke är de möjligen inte levande på riktigt?

I sistnämnda fall förstår jag inte hur födelsadag kan firas.

Men so what?
Grattis Barbie - du har säkert inte bara cementerat könsfördomar utan även varit pedagogisk på något vis för små flickor - mestadels.

(När jag gick på lekis - hade vi en kille som bara lekte med dockor hela tiden - PH -undras just vad det blev av henom - antagligen jobbar han på SVT)