lördag 3 januari 2009

Vad händer

Jag lyssnade på Naturrutan i P1 för ett tag sedan. I just det programmet recenserade de naurböcker. En av många nya bra böcker som fångade mitt intresse var en bok skriven av Allan Weisman, Vad händer med världen utan oss?

I en bokrecension kan man läsa följande: Tänk er att människan upphörde att existera, vad skulle då hända med vår planet? Vad skulle försvinna av det vi lämnar efter oss? Och hur skulle naturen utvecklas? I städerna undermineras marken snabbt när alla tunnlar vattenfylls, inte minst i kallare klimat där det fryser till om vintern. Stadsbilden domineras till en början av råttor, kråkor, förvildade katter och hundar, kackerlackor och andra skadeinsikter frodas. Men när matresterna tagit slut i vårt varma, behagliga inomhusklimat förändras förutsättningarna för djurlivet i städerna igen. Hus och byggnader vittrar sönder, metallbjälkar rostar ? Efter femhundra år skulle de flesta vara halvt raserade ruiner, asfalten luckras upp och grönskan ta över.


1 kommentar:

anti sa...

Tänk att djuren än en gång skulle få leva på sina egna villkor och inte av några(högre)stående varelser som ser världen som SIN egen lekplats.KOM INTE HÄR OCH KOM VERKAR EN DEL TYCKA.Gud vad vi är bra tycker en del andra.Låt då min fråga bli,är vi så väldigt duktigaoch överlägsna som vi tycks tro eller en hel del av oss ivarjefall.Nej det kan jag inte tycka,men det får ju stå för mig och gör det ochså.Världen,både för djur och vi människor hade mått bättre utan en del av de där (högre stående)som kallar sig civilliserade varelser ganska låga oftast.