måndag 12 januari 2009

Mammas lilla docka

Jag blev så förbaskad häromkvällen då det visades en dokumentär om skönhetstävlingar, för barn! Där fick jag se hur dessa små barn och faktiskt till och med små babisar visades upp till allmän beskådan och bedömning. Håret stylades, löshår applicerades, de små målades med mascara och ögonskugga som fnask (ursäkta) och i munnen fick de bära tandproteser. Kläderna som var specialsydda var svinaktigt dyra och ofta väldigt sexuellt utmanande. Det rör sig om ganska mycket prispengar så mammorna skyr nästan inga medel! Ärligt talat mådde jag illa av denna cirkus!

Inte nog med detta utan sedan skulle de små liven le, dansa och på olika sätt exponera sig inför en jury. De skulle bedömas! Aftonbladet har faktiskt belyst det här med skönhetstävlingar för barn, Mammas lilla docka. Jag citerar Aftonbladet: Flickan ler inte längre. När hon lämnar scenen utan statyett står de andra barnen kvar. Hon är ful. Det har vuxenvärlden just klargjort med all önskvärd tydlighet. Välkommen till Universal Royalty Beauty Pageant.Vackrast unge vinner. Titta gärna på ett ljudbildspel i ämnet här.

6 kommentarer:

anti sa...

Detta kan inte vara annat än mammornas egen fölorade "skönhet/ungdom " som gått förlorad någonstans på vägen in i den vuxenvärld som de inte klarar av att leva i.Detta är min egen förklaring till det som händer med de små liven som får lära sig att leva efter segra eller "dö ".De lever inte de existerar bara,på andras villkor.

Baronessan sa...

Vidrigt är ett milt ord. Vissa människor borde inte få bli föräldrar.

moncan sa...

ja har två flickdockor å tre pojkdockor som e vackra i mina ögon behöver inte visa upp dom för nån annan för ja vet ju att dom e de finaste..... Å sen har ja ju lille Joel som e "livets efterrätt" kan inte fatta hur "såna mammor tänker.

åsa gillar rosa sa...

Jag har sett en sådan dokumentär för ett tag sedan. Vidrigt!
God fortsättning på 2009!
kram

Jah Hollis sa...

Jag rekommenderar filmen Little Miss Sunshine som motgift mot dessa idiotier:
http://www.imdb.com/title/tt0449059/

gumman sa...

Fruktansvärt........