måndag 5 januari 2009

Darwin

En av de män jag hyser störst respekt för är Charles Darwin. Jag förutsätter att alla mina läsare känner till hans brillianta arbete och teori, så det kommer jag inte att tråka ut er med det! Däremot vill jag belysa att 2009 kommer att bli ett Darwin-år. Då firar världen 200-årsjubileet av hans födelse och 150-årsjubileet av hans viktigaste bok, Arternas uppkomst.


Jag vill också göra lite reklam för Staffan Ulfstrands bok: Darwins idé- den bästa idé någon någonsin haft och hur den fungerar idag. Jag har skrivit boken för alla som är intresserade av livet på Jorden och dess mångfaldiga uttrycksformer, inklusive vår egen arts tillblivelse och egenskaper, säger Staffan Ulfstrand.



En lite annorlunda och förenklad syn på evolutionen!

5 kommentarer:

Camilla sa...

heheh south park är grymma!

anti sa...

Darwin står för en hel del i hela den (Intelektuella svären)runt de olika teorierna om vår( uppståndelse på denna våran jord)eftersom de flesta anser att deras tankar är de ända riktiga så är där en hel del väsentliga skillnader på deras sätt att se på saker.Jag har inte läst eller vet så hemskt mycket men jag tycker mig ibland se ett litet löjets skimmer över en del av detta så faktiskt ganska viktiga ämne om oss själva.Synd då det är riktigt interessant att läsa om när man lyckas få tag i en bra bok inte helt enkelt.

anti sa...

Hej Eva något hände när jag skulle kommentera ditt kiss och bajs så att det försvann.Jag har ingen aning om vad som hände ,det bara klickade till och så var det borta.
Sorry,sorry.

gumman sa...

Ja, visst vet jag vem han är men jag måste erkänna att jag inte har fördjupat mig speciellt. Kanske borde läsa på lite mer.......

veronicasvard sa...

Darwin är onekligen intressant och viktig, men jag är nog mer inriktad på den pragmatiska vetenskapliga traditionen (är själv utbildad inom det social- och beteendevetenskapliga fältet). Sitter och läser om detta just nu!

Hittade din blogg via "inkommande länkar" på min gamla blogg och såg att du länkar - tack! Jag har precis bytt blogg så byt gärna till nya om du vill fortsätta följa mitt åsikteri :)