torsdag 25 december 2008

Drömmer om snö

I'm dreaming of a white Christmas. Just like the ones I used to know. Where the treetops glisten, and children listen. To hear sleigh bells in the snow. I'm dreaming of a white Christmas.

Visst känner ni igen den! White Christmas med Bing Cosby, den vackraste julsången i mitt tycke. Jag tror mig ha läst någonstans att den är en av de mest älskade julsångerna. Text och musik skrevs av Irvin Berlin år 1942 och var ursprungligen musik till filmen Holiday Inn.

Jag kan höra denna sång spela lite dovt i bakgrunden från den stora musikmöblen i vardagsrummet. Det luktade jul i huset och lös mysigt från alla tända stearinljus. Än idag minns jag att jag satt på golvet och pysslade med min målarbok. Jag var helt bekymmerslös och väntade bara på tomten. Lyssnade lite omedvetet på I'm dreaming of a white Christmas.

Vilken är din favorit av alla julsånger? Varför?



3 kommentarer:

anti sa...

Låt mig få tända ett ljus med Siv Pettersson är min julfavorit.

Kurator Pia sa...

Hmmm..."Gläns över sjö och strand" måste det bli!!Men även J.Lennons "Julsång"- "War is over" går alldeles utmärkt!!

carina sa...

Jul jul strålande jul tillhör mina favoriter, men det finns några stycken