onsdag 7 januari 2009

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: nedskräpning

Jag är uppväxt med HÅLL SVERIGE RENT. Är det fler än jag som minns hur man i skolan blev drillad att ALDRIG slänga papper eller annat på marken? Om man mot förmodan någon gång vågade bryta mot denna regel fanns alltid någon vuxen som tittade strängt och sa: "Använd papperkorgen"!

Idag ser jag både barn, ungdomar och vuxna släppa allt skräp de har i händerna rakt ner. Plötsligt kan en bildörr öpnnas och ut kommer innehållet från en överfull askopp. Det märkliga är att det sker fullständigt ohämmat. Ibland har jag lust att ta "skitet" och springa efter vederbörande och säga: "hördu du ... du tappade något" och sedan trycka skräpet upp under näsan!!!! Fast det törs man ju inte i dagen samhälle för då riskerar man en kniv i ryggen!

Det senaste påfundet jag såg när jag var nere i Malmö i sommras var nedskräpningen på stranden. Det grillas till höger och vänster och kycklingbenen far till höger och vänster. Sedan går man helt ogenerat därifrån och låter engångsgrillen stå kvar tillsammans med alla övriga sopor! Svinaktigt är vad det är!

Avskaffa denna irriterande ovana

3 kommentarer:

anti sa...

Håller med dig till 100%, på den tiden då Stina var liten var det något av de viktiga saker man lärde dom ,iallafall gjorde vi det.Och jo, det brukar se för jä___ligt ut inte bara på ständerna, sommartid framför allt.

gumman sa...

Jovisst känner jag igen den. Det satt ju klistermärken överallt. Det måste ju haft effekt för jag är likadan som dig. Skulle inte ens våga kasta en glasspinne även om en del säger att den är av trä. Min lilla tomt(om man kan kalla den det) mot stationen är alltid full att skräp som blåst in. Jag är så trött på att plocka godispapper och cigarettaskar från mina buskar och gräsmatta.

Kajsa sa...

Det känns skönt att någon tar upp det för det har retat mej mycket länge. När jag har gått runda med Tina i sjörröd. I skogarna vid cykelbana är det fullt med skräp! Jag har själv blivit uppfostra att ta skräp med mej hem.