onsdag 10 december 2008

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: dåligt bordsskick

Jag och alla andra (eller de flesta) femtitalister vet hur man uppför sig vid ett matbord! Under vår uppväxt fick vi lära oss vett och etikett. Det ansågs vara så pass viktigt att till och med skolan gjorde en insats att fostra oss i dessa maner.

Vi fick lära oss: inga armbågar på bordet, aldrig kniven i munnen, tugga med stängd mun, drick inte med mat i munnen, tala inte med mat i munnen, visa hänsyn till övriga matgäster, sitt rak i ryggen, använd både kniv och gaffel, använd servetten, sörpla inte ... tror inte jag glömt något nu!

När jag går på restauranger, både lite finare och mer snabbmatsbetonade, blir jag häpen. Många och speciellt den yngre generationen har ett bordsskick som får mig att ... ja, jag kan väl uttrycka det så här: jag hade INTE STÅTT UT MÅNGA MINUTER vid samma bord. De beter sig värre än svin!

Nog är det väl trevligare att sitta till bords med en väluppfostrad bordskavaljer eller -dam? Jag brukar inte åberopa den konservativa lagen - "det var bättre förr" men i det här ämnet gör jag det!!!

Avskaffa denna irriterande ovana

5 kommentarer:

Mita sa...

Den åsikten håller jag fullt och fast med om man behöver inte gå längre än till fika rummet på jobb.

Anonym sa...

Det finns en irriterande ovana till,det är när folk börjar att rensa tänderna med (gaffeln,naglar,avbrutna, plastbestick)eller genom att suga in luft med ett väsande läte, detta är ett OTYG!

åsa gillar rosa sa...

Jag håller med, jag kan bli lätt äcklad och tappa aptiten av hur vissa äter ibland.
Lille D har börjat med en irriterande ovana sedan hans framtänder kom, han gnisslar tänder.....ryser...........

tinna sa...

Håller fullständigt med, men i mitt tycke finns en ännu värre ovana och det är när folk pratar med munnen full av mat samtidigt. Fy katten.
PS Tack för ditt inlägg, det värmde...och du gav mig ett nytt namn på våran MAS. KALAS!!!

Anonym sa...

Jo du det finns mycket svinaktigt
lite överallt och ja som du säger så är bordsskicket av idag något man önskar långt bort.Men nu ska detta svinet emigrera till Tyskland några dagar så nu blit det lungt på denna fronten .Ät nu inte för mycket på fredag eller gör något jag inte skulle gjort.
By by you all.