onsdag 3 december 2008

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: 99 sorters pizza

Jag var på en pizzeria häromdagen och blev lite förvånad då menyn kom in. Den var fullspäckad med olika sorters pizzor, hela 99 stycken. Där var förutom alla de klassiska ... Amigo, Nisses, Gundes special, LA Polisen, Nebbans Gondol, Titanic osv osv.

Vad i he...te finns på en Nebbans Gondol? Jo, tärnat fläsk, banan, curry och bearneisesås. Det borde man förstå! Rad efter rad på menyn med det ena tokigare namnet efter det andra. Det tokigaste är att det oftast bara skiljer på någon liten nästan omärkbar ingrediens.

När man väl läst sig fram till nr 99 är allt ett enda bludder. Jag sliter mitt hår av villrådighet. Hrm vad är skillnaden mellan Nebbans gondol och Titanic???? Vilken var där tonfisk på? Var där något kött på Titanic? Beslutsångesten kommer!!! Hjälp vilken skall jag välja? Till slut ger jag upp! Äh jag struntar i detta ... kan jag få en vegetarisk med färskpressad vitlök, tack! Tryggt och bra!

Pizzabagare ... räcker det inte med ett 20-tal olika pizzavarianter och en där kunden själv får komponera sin favoritpizza. Avskaffa denna onödiga och beslutsångestframkallande mångfald. 99 sorters pizzor, vem f..n kan hålla isär dem!!!

Avskaffa denna irriterande ovana

6 kommentarer:

em sa...

99 var väl att ta i som sagt! Vem sjutton behöver så många alternativ?

Jah Hollis sa...

Pizza tycks ha givit legitimitet till att sätta i sig äckliga och motbjudande blandningar av livsmedel. Visst, valet är fritt, men för att travestera gamla HD-åkare "jag äter hellre en burk mask än en pizza mad bearnaisesås på".

Mita sa...

Man borde föreslå Pizzeriägarna, behåll degen gör en meny av diverse goda pålägg som kunden själv kan bestämma över och prissätt per pålägg, om man nu måste ha denna typ av mat. Pris per pålägg. Pizza Syster Eva varför inte.

Anonym sa...

skulle tro att du har samma problem med dessa pizzor som med dansbanden så du ska nog inte fundera så mycket på detta ämne mer.

gumman sa...

Det borde ju inte vara så svårt för dig då du inte äter kött men 99 var väl ändå att ta i. Pizza och dansband........nu fattar jag inte för vem f..n orkar lyssna på dansband. Kan inte se något som helst samband där?????

Bosse sa...

En problematik så väl formulerad! :-) Du har så rätt, att jag inte tänkt på det, ändå känner jag så väl igen förvirringen inför den oöverskådliga mångfalden. Fram för egenkomponerade pizzor! Less is more!