lördag 22 november 2008

Äkta vara

Vad är det egentligen vi stoppar i oss? Det undrar både jag och tiotusentals andra som läst Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik, en bok som skakat livsmedelsindustrin i dess grundvalar.

Det diskuteras en hel del om den fejkade mat som vi varje dag lägger i våra kundvagnar. Konsumenterna inser plötsligt att de är grundlurade av de stora livsmedelskedjornas utbud, rikt på tillsatser men fattigt på råvaror.

Jag citerar bokhandelns beskrivande text till boken: " Vad skall man äta? Var hittar man de oförfalskade livsmedlen? Är majskycklingen verkligen bättre? Finns det någon skinka värd namnet? Varifrån får laxen sin färg och vad innehåller egentligen fiskpinnarna? Svaren på dessa frågor och många fler ger Mats-Eric Nilsson i sin nya bok Äkta vara - guiden till oförfalskad mat. Här bjuder han på fler avslöjanden av det utbredda matfusket och tipsar samtidigt om mängder av goda alternativ".

Boken kan fungera som en shoppingguide. 200 livsmedel är i detalj beskrivna. Andra rubriker är: Så läser du en innehållsförteckning - Här är de vanligaste tillsatserna - Lär dig att genomskåda reklamspråket ("Naturligt" - "Hemlagat" etc.) - Vägvisare till märkesdjungeln (Krav, Sigill, Nyckelhål etc.) - Så styr butiken dina inköp .

Jag har precis fått boken i min ägo, men har skummat igenom den och den verkar mycket lovande! Den är lättanvänd eftersom alla livsmedel är i bokstavsordning, den fungerar alltså som nästan som ett uppslagsverk.

Parallellt med utgivningen av boken startades en webbplats med samma namn http://www.aktavara.org/ . Den är, jag citerar: "ett forum för matkvalitet och en samlingsplats för engagerade konsumenter som söker autentiska livsmedel". Mycket intressant läsning kan jag lova er!

2 kommentarer:

Mita sa...

God morgon Syster Eva, håller med om ditt inlägg det är vi som är lurade som går på alla dessa nycker om maten istället för att köpa en riktig råvara. Ha en bra dag på jobb.

Med färg och ljus genom vardagen sa...

Jag beställde under veckan 30 stycke. Nej, har inte blivet helgalen. Även jag tror det ibland själv. Jag ska ge dom till mina jobb-kunder och där tänkte jag passar det bra. / ela