måndag 10 november 2008

Just an illusion

Jag tror det är dax igen för en liten anekdot från landet. Den här lilla episoden utspelade sig faktiskt så sent som i lördagskväll. Klockan bör ha varit runt 21:30 så det var mörkt ute. Vi halvligger i soffan nere i källaren och tittar lite uttråkat på tv. Elden i kaminen sprakar vilsamt och ger ifrån sig en skön värme. Vi har just snaskat i oss en påse med onyttiga feta chips och druckit coca cola. Det är Stjärnor på is som vi tittar på. Det är inget höjdarprogram alls så därför höll jag precis på att slumra till då det fasansfulla händer!!!

Helt plötsligt hör jag klart och tydligt steg från ovanvåningen. Inte bara ett hasande ljud utan flera!!! Det lät som om någon gick väldigt målmedvetet över golvet. Vi tittar på varandra och ordlöst nickar vi instämmande. Ja, vi hör det båda!!! Alla som känner mig vet att jag arbetar på ett fängelse emellanåt och har ett förflutet på PIVA så det skall en hel del till för att jag skall reagera ... men detta gav mig kalla kårar!!! Jag vet inte vad som flög i mig, tror det var en adrenalinkick, för helt plötsligt tar jag kommandot. Far upp ur soffan och säger med bestämd röst: "stanna där"! Springer sedan in till tvättstugan och lägger beslag på en metallstång (tror det var nederdelen till ett solparasoll). Bankar den i golvet (som en ilsken gorilla) och rusar upp för trappan, säger nåt i stil med: "nu jävlar skall han ut"! Far därefter som en skottspole, med stången i högsta hugg, ut och in i alla rum. Alla dörrar och fönster är låsta. Inga spår efter någon inkräktare. Kollar för säkerhets skull i garderoberna också. Detta skådespel tar bara några bråkdels sekunder. Hunden och sambon kommer, chockade över min reaktion, lommande upp för trappan! Dramat är över!!!

Naturligtvis fanns ingen i huset. Ljudet måste ha kommit från sättningar i träbjälkarna. Det kan tydligen hända när man eldar mycket i kaminerna. Fast det är ointressant, det intressanta är min reaktion!!!! Att detta ljud triggade igång denna adrenalinkick som fick mig att bete mig som en grottmänniska över just an illusion!

Just an illusion - Imagination

7 kommentarer:

Mita sa...

Ett konstaterande man lär aldrig att känna sig själv i olika situationer. Nu fick du lära något nytt.

Med färg och ljus genom vardagen sa...

Jå du, nu är det i alla fall definitv ingen som våga bryta in sig hos er. Och om så få dom skylla sig själva. Tycker det var en riktig bra reaktion! Har det så bra / ela

åsa gillar rosa sa...

Hi hi hi, jag älskar att läsa om dina vardagshändelser på landet. Sååå roliga...
hi hi hi
kram åsa

SYRRAN sa...

Min kära syster ,du är nog ganska skraj innerst inne.
Tur att det inte var någon då hade du väl fått sitta på Hinseberg för mord.
Kram Kerstin

Lissen sa...

Det måste samtidigt vara skönt att du reagerar"kallt" i en sådan här situation. Alltid bättre att ta kommmandot, så skämmer man iväg objudna gäster, utifall att!!!!

Jag är överväldigad av dina snälla ord om bilderna! Fotointresset är ett nytt intresse för mej! Som blir allt mer roligt!
Ha det så gott!

Kenth sa...

Det konstiga i dena story är ju att det var alldeles vindstilla i lördagskväll och ingen reaktion från Lisa? Ingen kyla i rummet, ingen rök från munnarna era???

Namn: Eva sa...

Kenth min kära kollega ... du har ju träffat min lilla Lisa. Hon skulle inte ens lyfta på huvudet om fönsterrutorna slogs in. Hon är ju en lugn o trygg Golden Retriever-dam!!!

Ses på jobb!