lördag 29 november 2008

Dansband

På lördagskvällarna följer många ett program som heter Dansbandskampen. När jag ser alla dessa rubriker och mängden spaltmetrar förstår jag att det är väldigt populärt helgnöje. Själv hatar jag dansband i alla former. Det är inget för mig! Men jag förstår att det är en rörelse som tas väldigt seriöst av många.

När jag googlade "dansband" var en av sajterna som kom upp denna: Swedish Dance Bands From the 70's . Där finns en helt otrolig samling foton av Bob Candys, Jan Kenneths, Teddy Boys med flera. Ja, ni hör ... endast namnen får mina hår på armarna att resa sig.

Jag tar mig vidare till Svt's hemsida och läser om dansbandskampen där ser jag foto på deltagande dansband, läser deras namn och studerar deras frisyrer och kläder. Jag vet faktiskt inte om det är parodi, ironi eller vad??? Larz Kristerz och Scotts!!!

Dåtid - 1970-talet

Nutid - 2008

Får ni mersmak och vill titta på fler läckra gossar i trikåer rekommenderar jag Lottens Dansbandskort. Den innehåller ett välorganiserat arkiv med 9000 bilder. Kanske hittar du ditt favoritband bland dem!

6 kommentarer:

åsa gillar rosa sa...

God morgon!
Jag är inte heller ett dansbandsfan och kan inte förstå att svt väljer detta till lördagsunderhållning men så gillar jag inte stjärnor på is heller så lördagen blir det inte mycket tv. Ikväll gör det inget för då ska det pyntas........
Ha en mysig första advent!
kram åsa

åsa gillar rosa sa...

glömde skriva att Lisa var väldigt söt med den rosa grisen!

Syster yster sa...

Men gudars! GERT JONNYS - vilka...ehh...godingar! Att jag kunde missa dem i min ungdoms dagar, för det är väl inte ett färskt idolkort? Håller med dig, dansband suger! Men eftersom jag är i från "landet", fick man nöja sig med det som erbjöds - dansband i folkparken!Höll dock mest till på parkeringen och kollade när raggarna slogs! Ha det gött!

gumman sa...

Åhh.....fy vad lökigt! Är uppväxt med en mamma som torterade oss med dansbandsmusik varje dag. Hårresande är väl bara förnamnet. Jag träffade i ungdomen en ursnygg, supertrevlig kille men när han berättade att han lyssnade på dansband avslutade jag den kontakten omedelbart.

Kenth sa...

Visst är det ett intressant ämne du tar upp, men jag själv som är en stor älskare av glamrock från -70 talet, goggla där och titta vilka kläder de grupperna hade på sig "huga huga" men den musiken är väl ändå mera rumsren, eller???

Jah Hollis sa...

SVT har väl känt flåset i nacken från alla de kommersiella kanalerna som håller på att dra ner tv-underhållningen i något slags bottenlöst träsk, och spånat fram det mest folkliga man kunde komma på, och då blev det dansband.
Jag har själv rätt öppna sinnen när det gäller musik och brukar säga som Jimi Hendrix lär ha sagt: Det finns två sorters musik, bra och dålig.
Teoretiskt ska det då kunna finnas bra musik i alla genrer. Inte för att jag brukar lyssna på dansbandsmusik, men det är en genre där jag ännu inte hört någon musik jag tycker är bra.