onsdag 12 november 2008

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: nagelbitning

När jag sitter här och funderar över ovanor som går mig på nerverna inser jag att det är på tåget som de flesta retsticksmomenten iakttas! Vet inte om det beror på att jag har mer tid att studera människorna eller att de plockar fram sina ovanor på grund av tristess. Strunt vilket!

Som jag nämnt vid ett flertal tillfällen så åker jag ofta tåg till Lund och Malmö. Tyvärr, får jag väl säga, så hamnar jag då ofta bredvid eller framför en nagelbitare. Ibland till och med bredvid två ... usch jag ryser vid blotta tanken! Där sitter jag då mitt i skottgluggen för dessa små nagelbitar som kommer farande kors och tvärs. Ja faktiskt är det så för naglarna sväljs ytterst sällan utav dessa marodörer.

De sitter som i trans och tuggar. Vrider och vänder på fingrarna på ett nästan akrobatiskt smidigt sätt för att komma åt en nagelstackare. Det har till och med hänt att jag fått mig en törn av en armbåge av en vig nagelbitare i aktion. Ögonen intar den tomma blicken och idissladet börjar. Efter en stunds slit nås den ultimata njutningen då de äntligen hittar en bit nagel på de massakrerade fingrarna. En del är så desperata att de käkar upp nagelbanden också! Mums, mums, mums och tvi. Som en projektil kommer de små nagelbitarna farande i luften. Tvi vale så äckligt!!! Nej varför ödsla energi på detta destruktiva beteende? Låt naglarna växa istället. Här är ett föredöme att lära av!


avskaffa denna irriterande ovana

3 kommentarer:

Moncan sa...

He he, tänk vilket kalas de kunde blivit på dom naglarna, hade räckt till många "bitare".

Med färg och ljus genom vardagen sa...

YES, jag vill underteckna det här uppropet! Avskaffa nagelbitandet! Ska vi kanska organisera en demonstration? Allvarligt, tycker att det är en hemsk irriterande ovana. ela

Syster yster sa...

Nja.....skulle nog hellre rekommendera en nagelsax...