onsdag 26 november 2008

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: OCR - nummer

Inför varje månadsslut sitter jag och knappar in alla dessa idiotiska OCR-nummer. Vissa är upp till 20 - 22 siffror långa. Om man inte betalar räkningarna via internet tror jag inte man lägger märke till den långa siffersekvensen längst ned på inbetalningskorten.

OCR (Optical Character Reading) är en nummerserie som används för att betalningsmottagaren ska veta vem som har betalat en viss räkning. För att inte råka missa någon siffra sitter jag och koncentrerar mig till max och oftast får jag blunda med ena ögat för att kunna urskilja dem. Inte nog med det utan det är ofta så många siffror att jag tvingas sitta och följa med pekfingret för att det ska bli rätt. Så, där sitter jag framför datorn och ser ut som en enögd pirat vid sin blindskrift.

Räkningarna måste betalas och alla OCR-nummer skrivas FAST det finns de som tar till drastiska metoder för att slippa! Tror inte det hjälper!!! OCR-nummer - en idiotisk uppfinning!

Avskaffa denna irriterande ovana

3 kommentarer:

Mita sa...

Film snutten var ju bara för bra. Ha det bra.

Med färg och ljus genom vardagen sa...

Härlig, en Trabant i filmen! Det var ju härlig!

Jag skickar en award till dig! Tycker ju om din blogg. Kolla in här

http://medcolour.blogspot.com/2008/11/mitt-frsta-award-idag.html

Kram / ela

Syster yster sa...

Blä...jag ska gör DET ikväll...ja alltså betala räkningar...