måndag 17 november 2008

Alcatraz

Kontaktade rangeringen häromdagen på det fängelse jag emellanåt arbetar på ... min fråga löd: " behöver du mig"? Efter att ha fixat lite extraknäck började mina tankar associera till ett av världens mest mytomspunna fängelser ... Alcatraz. Insåg att jag inte vet speciellt mycket om det. Därav dagens ämne!

Alcatraz var ett fängelse på ön Alcatraz Island innanför Golden Gate vid San Francisco. Ön byggdes om till en anläggning för militären i mitten av 1800-talet och blev 1934 ett av världens mest rymningssäkra fängelser på grund av det kalla omgärdande vattnet med starka strömmar. I fängelset satt bland andra Al Capone. Fängelset stängdes 1963 eftersom det inte var ekonomiskt försvarbart att hantera eller spekulativt som en följd av rymningarna året innan.

Alcatraz var aldrig fullsatt, som mest fanns 302 dömda här. Totalt fanns 336 celler, små gallerförsedda rum i våningar ovanför varandra i långa, långa korridorer. Rymningsförsöken är mytomspunna, inte minst det som Frank Morris och bröderna Anglin genomförde. Filmen "Flykten från Alcatraz" baserar sig på deras öden. Trion lyckades flyta iväg från ön och är sedan dess spårlöst försvunna. Trots att man inte hittat några spår efter deras kroppar är den mest vedertagna teorin att de drunknat. Totalt försökte 36 fångar fly. Sju av dem sköts till döds under flyktförsöken, några drunknade, några tillfångatogs genast, ett par lyckades ta sig bort från ön, men återfördes efter en tid på rymmen.

Det är lätt att glömma, bland alla rafflande historier, att Alcatraz också var hemvisten för ett stort antal familjer som bodde och levde här. 90 väktare arbetade här för att täcka dygnets tre åttatimmarspass. Familjerna levde i separata byggnader, inte långt från fängelsebyggnaden.

The Alcatraz

3 kommentarer:

Kenth sa...

Kan varmt rekommendera ett besök då jag själv varit där två gånger. Ej att glömma besöket på Pier 13 samtidigt.

Namn: Eva sa...

Lyckans dig ... jag vill oxå dit!

Emma Grenander sa...

Vilken intressant läsning! Jag vill också åka dit. Ser himla fint ut :)