måndag 13 oktober 2008

Trygga Räkan

Musik ... är oehört viktigt för mig. Lyssnar på det för att få inspiration, gädje, avkoppling och ibland också tröst. Jag har även musik i mina lurar vid inlärning, så Bowie, U2, Stones m. fl. har sällskapat mig under mycket tentapluggande.

Till min omgivnings stora sorg sjunger jag gärna duett med ordinarie sångare. Problemet är att ofta hör jag inte vad de sjunger. Många artister fraserar och artikulerar dåligt. Det får konsekvenser för mig! Min dotter kan ibland utbrista: "Men mamma, har du nu hittat på text själv igen. Hör du inte att de sjunger ....."!

Inbillar mig att jag inte är ensam om detta. Har t. ex. hört många berätta att de sjungit "trygga räkan" istället för "tryggare kan ingen vara". Jag hittade en rolig sajt där massor av likasinnade lommhörda skickar in sina bidrag: Saltmannen - Sveriges största sida för felhörda låttexter. Så bevisligen är jag inte ensam!!!

Jag har också hittat lite hjälpmedel. På Lyricsmode kan man se musikvideos med texten rullande undertill. Om man nu skulle ha lust att sjunga med! Här har jag valt en störtbra låt med Q Lazzarus - Goodbye Horses. Ni som läste förra blogginslaget känner säkert igen den från videosnutten om seriemördarna. Låten finns också med i The Silence of the Lambs. Lazzarus är en afroamerikansk sångerska som är känd för sin torra basröst. Ingen vet speciellt mycket om henne ... lite finns att läsa om henne på Pshyche.


Song lyrics | Goodbye Horses lyrics

4 kommentarer:

Camilla sa...

hur blir det nu med playstation och Singstar då? Jag förväntar mig en duell till jul!

Sambon sa...

Underbar låt, Goodbye horses, musik är allt livet, du Eva!!

Namn: Eva sa...

Lilla gumman du kan vara lugn ... det skall duelleras hela julen ;-D

åsa gillar rosa sa...

Jag sjunger också med i allt och precis som du tycker jag att det är svårt att höra vad de sjunger ibland. Då måste man hitta på något själv. Det är inte helt ovanligt att min text är bättre en orginaltexten(tycker jag). Låter trevligt med singstar i jul...
åsa