söndag 5 oktober 2008

Magistern och Tbc'n

När jag gick i mellanstadiet hade jag en fantastisk lärare som hette Finn. Det tisslades och tasslades en del om honom. För bara det att han var av det manliga könet, dansk och desssutom hade valt att undervisa för yngre barn var lite iögonfallande på den tiden (låter som om jag vore född på stenåldern). Det fanns så vitt jag vet inga andra manliga lärare för småttingar i Lund. Vi som hade honom som klassföreståndare brydde oss inte för vi gillade vår magister skarpt och satt som små tända ljus på hans lektioner. Jag kan se honom framför mig än idag. Han hade ofta en smårutig kavaj, vit skjorta och alltid en välknuten fluga. Det luktade svagt av cigarr om honom när han lutade sig över skolbänken för att hjälpa oss med mattetalen.

Plötsligt en morgon kom rektorn in och meddelade att vi skulle få en ny lärare resten av läsåret. Vår magister hade blivit allvarligt sjuk. Han hade fått en sjukdom som hette tuberkulos. Vi blev alla tvingade att gå till skolsyster Signhild. Denna stränga dam sprutade in en vätska precis under skinnet. Det gjorde ont men det värsta var, att om man inte fick ett tillräckligt stor rött märke, så skulle vi få en stooor spruta också. Vi gick alla och knep oss i armen där syster Signhild skulle mäta. Mitt märke var precis lagom stort så jag slapp ett extra nålstick.

Skolarbetet fortsatte med vår vikarie och snart hade två terminer passerat. Finn föll allt mer i glömska tills han en dag åter stod framme i katedern. Vi blev förstås jätteglada över att han var tillbaka. Vår magister var nu mycket magrare än tidigare och mycket blek men han var precis lika snäll!!!

Denna episod i mitt liv hade jag helt glömt bort tills häromdagen då jag läste en artikel om tuberkulosens spridning i tredje världen.

Tuberkulos är en av de mest spridda infektionssjukdomarna i världen och man räknar med att c:a två miljarder människor är bärare av tuberkulosbakterien. Varje år insjuknar minst nio miljoner människor i aktiv tuberkulos och c:a två miljoner dör. En stor majoritet av alla fall återfinns i fattiga länder. Globalt är tuberkulos en sjukdom som främst drabbar yngre vuxna, men även barn och äldre insjuknar. I Sverige har vi sedan många decennier sett en minskning av tuberkulosen. Denna har nu planat ut , och de senaste åren har det anmälts ca 500 fall/år (Smittskyddsinstitutet).

Tuberkulos orsakas av tuberkelbakterien, Mycobacterium tuberculosis. Tuberkulos är en luftburen smitta som sprids genom upphostningarna från en patient med lungtuberkulos. Vanligaste lokalisationen av tuberkulos är lungorna. men de flesta organ kan drabbas t.ex. lymfkörtlar, skelett och tarm. Klassiska symtom är feber, nattsvett, avmagring och trötthet. För lungtuberkulos är långvarig hosta mer än 3 veckor typisk med eller utan upphostningar av slem och ibland blod.

Behandlingen sker med flera läkemedel samtidigt för att inte riskera att bakterierna blir resistenta. Behandlingstiden är lång därför är det risk för att patienterna avbryter behandlingen. I fattiga länder får ofta patienterna endast ett preparat därför börjar de resistenta tuberlulosbakterier att bli ett stort problem. Tyvärr syn en tendens att spridningen av dessa resistenta bakterier ökar i Sverige också.

James Nachtwey vill medvetandegör detta problem, han har därför gjort ett fotoreportage på The Big Pictures om den ökande spridningen av dessa multiresistenta bakterier.

Fotosajterna jag rekommenderar idag har temat Cruel World: JF Ochoa och James Nachtwey.

5 kommentarer:

AnnaKK sa...

Intressant läsning!

Och så klart att du ska testa en omgång Fototriss! :-) Absolut en av de bättre fotoutmaningarna!

Ha en fin fortsättning på dagen!!!

Photos by Storm sa...

Absolut, du måste prova. Det är så kul. En extra krydda på söndagarna/Lis

Ingrid sa...

Hejsan och tack för din kommentar hos mig!

Det var intressant läsning du har här. De flesta tror nog att tuberkulosen är utrotad, men så är det inte.

Jag minns när jag var barn, att mitt emot oss bodde en gammal kvinna, som fått ta hand om sina 5 föräldralösa barnbarn. Barnens föräldrar hade dött i TBC.

Ett av barnen blev sedan pappa till en dotter, som vi idag känner som författarinnan Anna Jansson.

Ha en fin fortsättning på söndagen!

BABYLONEZOO sa...

Merci beaucoup pour le commentaire

Pia sa...

Det är hemsk att det kommit en resistent TBC-variant, tycker jag!