torsdag 9 oktober 2008

Mardrömsresan

Dax för en anekdot från landsbygden igen. Denna lilla historia tar sin början i ett litet samhälle vid namn Tyringe. Det är inte en slump att min mardrömsresa börjar där ... nej det beror på att min arbetsplats finns just där, i lilla Tyringe.

Vid middagstid börjar jag förbereda mig för att åka till min tandläkare nere i Malmö. Jag skurar mina tänder näst intill blodvite och avskavd emalj ( man är ju ögontjänare) och ger mina kolleger knapphändig rapport. Springer för allt vad tyget håller till tågstationen. Har endast fem minuter på mig att lösa biljetten innan tåget kommer. Kör in rabattkortet i kortläsaren ... röd lampa! Mitt kort funkar inte.

Eftersom jag har pendlat i ett antal år så vet jag hur sura tågvärdarna kan vara om det inte finns en biljett att visa upp. Därför rusar jag in i den stora röda byggnaden som ligger precis i anslutning till järnvägen.

Jag är stresssad och har endast tunnelseende kvar. Andfådd springer jag fram till disken och frågar: "kan ni byta ut mitt kort, det verka ha blivit avmagnetiserat, mitt tåg går snart och jag har en tid hos tandläkaren"! Damen vid disken svarar på bred svävlig skånska: "nä jag kan tyvärr inte hjälpa dig för vi har bara lånekort här"! Jag hade sprungit in på ett bibliotek. Det finns ingen järnvägsstationen i hullan!!!

På tåget och iväg. Som tur är kommer ingen tågvärd så resan går problemfritt till Hässlehulla. Där hoppar jag på tåget som skall ta mig till Malmö. Det är packat med folk men jag lyckas få en alldeles egen sittplats. Ställer min väska på det lediga sätet bredvid och tar upp tidningen. Det är då det händer ... en kvinnoröst frågar: "kan jag sitta här"? Jag vänder på huvudet för att artigt svara ja. Då ser jag en gigantisk kvinna ... en stor fet matrosa med lår som stora timmerstockar.

Hon vräker sig ned bredvid mig och sveper med sin kappa så jag får ducka. Där sitter jag inträngd i ett hörn. Kvinnan har naturligtvis en massa väskor att hålla reda på bl a en liten kylväska. Den öppnar hon ett flertal gånger för att ta sig en stekt äggmacka. Smaskar och smular hämmningslöst. I en annan väska har hon en stor påse Gott & Blandat som hon snabbt konsumerar.

Detta hade jag nog kunnat stå ut med. Jag menar att få sitta trångt går an men där fanns ett annat större problem. Kvinnan luktade rutten sill ... fy farao. Varenda gång hon rörde sig kom en stank av denna hemska silldoft!! Jag satt i mer än en timma och ulkade!!! What a fucking nightmare!!!! Vilken mardrömsresa!!!

Jag läste en artikel om att vissa flygbolag tvingar överviktiga att köpa två flygplansstolar. Personligen tycker jag inte det är helt fel fast samtidigt tycker jag det är till att skuldbelägga dessa människor ännu mer. De lider nog tillräckligt ändå. Det finns de som påstår att de finns människor som trivs med sin övervikt ... det där tror jag inte alls på! Tyvärr finns det väldigt mycket fördomar om feta människor. De luktar alla illa (hrm måste nog instämma att en del kan lukta sill), de rör sig aldrig, de är lata, karaktärslösa mm. Allt de tror jag inte heller på. Hittade lite bra fakta: tio frågor om fetma.



Tragiskt


Avslutningsvis vill jag rekommendera en fantastisk sajt med koppling till dagens ämne, fetma. Här kan man lära sig det mesta om människokroppens anatomi: Anatomy Arcade

3 kommentarer:

Med färg och ljus genom vardagen sa...

Jå, verkligen en mardrömsresa. Jag har en svägerska som fördubblade sin vikt sedan bröllopet med min bror ... tjänslor är splittarde varje gång jag träffa henne. En människa förstör sin hälsa genom att dricka, en anna genom att röka en annan genom att äta utan mått.
En bar dag utan fler mardrömmor / ela

tinna sa...

Ja.............håller med Dig. Hade en kompis en gång som var som den tjocka...Efter en op är hon nu en tjusig kvinna på ca 65 kilo....Denna dam på tåget platsar kanske i programmet jag såg i går - om TJOCKA kvinnor som sitter på män,

Namn: Eva sa...

Tack för era sympatier ;-D

Ela:trist när vackra människor förstör sina kroppar eller hur?!

Tinna: åhhh vad synd att jag missade detta program!Repris?