lördag 11 oktober 2008

Naturlig drift att döda?

Förr gick jag på biblioteket och lånade alla böcker som fanns skrivna om serie- och massmördare. Det var så klart före internet hade fått sitt genomslag i datorerna. Ja, jag är så gammal!!! Nu ligger hela världen öppen för mig och det finns massor av intressant läsning. Det tolkar jag som om det finns fler än jag som är fascinerad av dessa "monster".

Jag läste någon artikel där en psykiatriker uttalade sig om just denna dragning till det otäcka. Han menade att det var ett sätt att närma sig sina rädslor, helt enkelt ett sätt att bearbeta farhågorna. Det tycker jag låter mycket bättre än att man är den typen som frossar i elände och har morbida intressen. Så därför skall jag nu bjuda er på lite lite bearbetning ... terapi i den högre skolan! Håll tillgodo!

Först är det kanske på sin plats att definiera skillnaden mellan massmördare och seriemördare. Massmördare definieras rättsmedicinskt vanligen som en person som tagit livet av fler än tre personer vid ett och samma tillfälle, förövaren oräknad. Seriemördare kallas en person som mördar tre eller flera personer vid olika avgränsade tillfällen, och vars motivation till största del är baserad på psykologisk tillfredställelse. Skillnaden är alltså tidsapekten och inte antalet offer.

Nu är det av intresse att läsa om psykologin bakom dessa hemskheter. Det är så klart en väldigt komplex och mångfasetterad bild som växer fram då man studerar dessa psykologiska faktorer. Det finns en hel uppsjö förklaringsmodeller också men de flesta psykiatriker är nog ense om följande när det gäller;

Seriemördare:
de är specifikt motiverade av en mängd psykologiska begär och drifter, som vanligtvis innefattar makt- och sexualrelaterade tvång. De känner sig ofta otillräckliga och värdelösa, möjligen som en följd av att de har blivit förnedrade, mobbade eller misshandlade i barndomen, och haft problem med fattigdom och låg socioekonomisk inkomst i vuxen ålder. I många fall så begår seriemördare sina brott med syftet att kompensera för dessa faktorer så att de förser sig själva med en känsla av potens och ofta hämnd. Detta ger dem en känsla av makt, både under omständigheterna då morden begås och även efter. Blotta tanken på att deras gärningar sätter hela samhällen i skräck och förbluffar polisen ger seriemördaren denna starka känsla av makt och kontroll.

Massmördare:
i de här människorna finns en depressiv ilska som har uppkommit genom att de inte har hittat sin plats i tillvaron. Grundproblemet är ensamhet. De känner sig avvisade. Peter Langman(USA's främsta expert på skolskjutningar) har sammanställt en slags gärningsmannaprofil, men betonar att det knappast finns någon som uppfyller samtliga kriterier. Sex karaktärsdrag är ändå typiska: 1. Han (det är nästan alltid en han) har en narcissistisk, självförhärligande personlighet. 2. Han är övertygad om att andra bär ansvaret för alla hans problem. 3. Han uppfattas lätt som paranoid eftersom han hyser misstro mot allt och alla. 4. Han har svårt att styra frustrationer och att fungera med andra. 5. Han lider av dålig självbehärskning – något som även leder till depressioner och självmordstankar. 6. Han är intelligent och har ofta höga betyg. Men han klarar inte bakslag. Tappar han status – kanske när flickvännen gör slut – förmår han inte hantera stressen. Han bär på oförrätter under lång tid och upplever sig ständigt orättvist behandlad. Han har svårt att visa medkänsla och uttrycker sig nedlåtande mot andra. Han fascineras av blod och konsumerar massor av våldsfilmer, våldsspel och våldssajter. Han känner beundran för negativa förebilder som Adolf Hitler, Jack the Ripper, Al Capone. Han kan ha ett behov av att bli avslöjad när han ”läcker” sina mordplaner på förhand – kanske genom att tala om angreppet, sprida hot via brev eller YouTube eller varna vänner för att vara på en viss plats en viss tid. Ibland försöker han värva kumpaner för sin våldsplan.

Oj nu spårar jag in på en massa fakta igen! Nu tror jag det är dax att konfronteras med rädslorna. Här är ett antal intressanta sajter om serie- och massmördare från lite olika håll i världen. Jag vill varna känsliga läsare, en del bilder är väldigt otäcka! Serial Killers, Portraits of Serial Killers, Serial Killers A-Z, Crime Scene Photos, Stories about Famous Serial Killers, Internet Crime Archives.




Oj, håren reser sig på mina armar och det drar lite kallt på min rygg. Får obehagskänslor! Inser att dörren in till mitt hus står öppen för att Lisa är ute i trädgården. Jag sitter med ryggen emot. Har ingen koll alls på vem som kan komma insmygandes! Usch! Får stänga dörren och låsa! Skynda! Hrm den här bearbetningen och terapin hjälpte då inte mig!

Avslutar detta ämne med en artikel i SVD: Om människans naturliga drift att döda. Driften att döda finns inom alla, främst män, och är till för att värna de egna generna.....

2 kommentarer:

Syster yster sa...

Hej!
Intressant och kuslig läsning! Kikar in på din blogg då och då och lär mig alltid nåt nytt!
Mvh en annan Eva

Namn: Eva sa...

Ahhh vad trevligt med ytterligare en syster o dessutom en Eva!

Tack för att du kikar in till mig!