torsdag 23 oktober 2008

Extrema tupplurer

Mitt stora intresse för fotografering medför att jag tillbringar en del tid med att leta efter duktiga fotografer ute i cybervärlden. Det finns massor att välja på! Ibland letar jag efter ett speciellt tema. Idag kommer jag att bjuda er på två smakprov.

Häromdagen hamnade jag på en tysk fotografs hemsida, Bernd Hagemann. År 2002 flyttade han till Fjärran Östern och har sedan dess vandrat på Shanghais gator för att leta efter ett speciellt motiv. Han har alltså under 6 års tid roat sig med att fotografera kineser som tar sig en tupplur. Över 600 bilder har han i sin portfolio och de är grupperade enligt följande: hardsleepers, softsleepers and groupsleepers. Hur kommer man på en sådan idé? Vet inte, men det är kul att botanisera bland hans foto på Sleeping Chinese.


Mr Hagemann has more than 600 pictures on his website
Photo: Barcroft Media

Jag fann också en annan intressant sida; Photos that changed the world. Där står att läsa: "Sometimes Breathtaking. Sometimes Horrific. Each photo has the power to inspire." Varje dag publiceras en ny bild. Jag vill varna känsliga personer. Vissa av bilderna är mycket otäcka och gripande!


Foto:Michael Clancy

2 kommentarer:

Linruz sa...

Gripande och interesannta bilder. Kul att du tittade in på min sida.
Kom snart igen..kram kram

evelina sa...

tackar! fotot knäppte jag av i fina Köpenhamn i sommras. :)