torsdag 2 oktober 2008

Blå blå ... blåa

Nu kan man läsa att hela Skåne är spärrområde för blåtunga. Jordbruksverket bekräftar fyra fall av blåtunga i Skåne . Eftersom gårdarna är spridda över ett större område har verket beslutat att göra hela Skåne, samt delar av Halland, Kronoberg och Blekinge till spärrområde.

Det hela började på en gård i Klagstorp utanför Trelleborg där jordbruksverkets inspektörer i slutet på förra veckan konstaterade ett misstänkt fall av djursjukdomen blåtunga. Senare visade analysen av proverna att misstanke övergått till ett konstaterande. Sjukdomen blåtunga har gjort sin entre i Sverige nu. Det här är en sjukdom som alltså inte funnits i Sverige tidigare.

Vad är då blåtunga eller Bluetongue? Jo det är en virussjukdom som drabbar idisslare. Den sprids via svidknott. Svidknott (Culicoides pulicaris) Cirka 2 mm långa. Finns på skogs- och ängsmarker, gärna fuktiga. De är mycket blodtörstiga, särskilt i skymningen efter dagar med fuktigt, stilla väder och angriper i synnerhet huvud, nackar och armar. De kryper gärna in under kläderna om de kan. Larverna lever imultnade växtämnen och fuktig jord.

Nammnet på sjukdomen relaterar till ett av de ovanligare symtomen hos får. De kan få blå tungor på grund av cirkulationsstörningar och syrebrist.


Bluetoungevirus


När jag är inne på temat idisslare kommer jag att tänka på en annan form av kosjuka. Det är inte galna kosjukan jag syftar på. Nej, det gäller en Michele Allen som i Middeltown, Ohio, sprang omkring utklädd till ko och skrämde slag på bland annat små barn. Hon hade tydligen fått lite för mycket innanför västen ... jag menar förstås innanför kodräkten! Michel hade väckt stor uppmärksamhet när hon bland annat hade urinerat offentlig. Sug på mina spenar hade hon skrikit till vakterna som skulle omhänderta henne.

Två genomgående teman idag - blå och idisslare. Kan ni också asocciera till Bluegrass? Bjuder er i alla fall på lite musik i den genren! Har ni inte sett filmen så kan jag varmt rekommendera den!

OH BROTHER WHERE ART THOU


Fotosajten idag blir Steve Blom. Underbara bilder från Afrika och Indien.

3 kommentarer:

SYRRAN sa...

Kära syster!!!!!!!!!
Jag är så imponerad av din blogg.
Jätteroligt att läsa och förkovra sina kunskaper.
KRAM KERSTIN

gumman sa...

Inte konstigt att du är så allmänbildad. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att fördjupa mig i såna ämnen. Räcker att läsa för mig att läsa överskriften i tidningen. Det är mycket intressantare att läsa om det i din blogg.

Counseler Pia sa...

Oh filmen söm gör mig glad och på gott humör! Gud så härlig den är! Du har fantasi du!!