onsdag 29 oktober 2008

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: greknäven

Jag hatar dessa sura inskränkta chaufförer som är snabba att dra fram greknäven! Det händer oftast då jag skall passera en gata på ett övergångställe. Som de flesta vet så har ju gångtrafikanter och cyklister företräde och således har bilarna väjningsplikt.

Scenariot som utspelar sig är nästan alltid detsamma. Jag kommer cyklande, oftast lite förberedd på vad som komma skall! Misstänksamt närmar jag mig det övergångsställe som skall passeras. Fluktar åt höger, fluktar åt vänster och så åt höger igen. Vanligtvis är det trevliga bilförare som stannar. De vinkar välmenande med handen och man kan läsa på läpparna att vederbörande säger: "varsågod". Då ... tar jag sats och cyklar, visserligen med viss dödsångest, men jag cyklar över. Precis när jag passerat mittlinjen av gatan kommer bildåren som naturligtvis inte stannar utan vräker sig fram med bilen. Efter att ha haft möte med liemannen en mikrosekund, övergår min skräck i ilska. Jag följer bilen med mitt onda öga som nästan bränner hål i plåten! Jag vill inte bara visa bildåren att han gjort fel! Nej, jag förväntar mig en vänlig vink som ursäkt också. Men icke sa Nicke ... för det är då jag ser den!!! Greknäven!!! Jag ser bilföraren muttra och svära i bilen. Greknäven far intensivt fram och tillbaka!

Andra situationer då jag råkar ut för greknäven är: om jag inte fort nog kastar mig ut i väggrenen då bakomvarande bil vill köra om, om jag inte kör om lastbilarna fort nog på motorvägen .....




Var trevlig mot medtrafikanterna iställe

avskaffa denna irriterande ovana

7 kommentarer:

Mita sa...

Tyvärr är du inte ensam att bli behandlad så i trafiken. Videon var ju för bra.

gumman sa...

Greknäven.......vilket bra uttryck. Vem har inte varit med om detta? Det är mycket värre på små orter tycker jag för i större städer är det dryga böter ifall man skulle bete sig på detta sätt. Bonnaregler skulle jag vilja kalla det.

Moncan sa...

Hallå ssk, e de obevakat övergångsställe är de cyklisten som har väjningsplikt. Om du leder cykeln över räknas du som fotgängare. Kan va så att den där greknäven varit "laglig" om du susat fram på cykeln. Försvarar inte bildrullarna, stannar oftast själv oavsett om de e en cyklist eller fotgängare. Tycker att ja har tid att behandla andra som jag vill bli behandlad själv. Moncan

Med färg och ljus genom vardagen sa...

Trafiken blir bara värre och värre ... men videon, den var härlig!!!! / ela

Camilla sa...

Mamma lilla.. Du kanske ska kolla upp trafikreglerna innan du skriker;) Som cyklist har du alltid väjningsplikt, men som någon skrev så om du hoppar av och leder din cykel är du fotgängare och då ska bilen väja för dig!

Namn: Eva sa...

Lilla Camilla: titta här vad jag menar!

http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Namn: Eva sa...

och leta upp denna text:

Du får inte köra om strax före eller på en cykelöverfart.

Så förstår du vad jag menar!
puss & kram