onsdag 22 oktober 2008

Avskaffa en irriterande ovana

Veckans ovana: okänsliga hundägare

Jag hatar hundägare som inte är följsamma med kopplet till sina hundar. Nästan varje gång jag är nere i Malmö ser jag dessa mattar och hussar som nästan stryper sina små knähundar. Oftast har de vanliga läderhalsband men ibland ser jag dem använda strypkedjor.

Man kan ibland se dem stå och prata ivrigt med en vännina med den lilla älsklingen hängandes i kopplet vid sidan om. Inte så högt att tassarna är i luften, nej mer så att älsklingen får stå på tå för att få luft. Till råga på allt så kan dessa damer, när de blir riktigt ivriga, börja gestikulera och då hänger ligger den lilla älsklingen ännu risigare till. Den far som ett litet asplöv fram och tillbaka. Jag ser också dessa hundägare under promenader. Då hänger hunden med sin sträckta nacke efter eller vid sidan om hundägaren. Har matte varit och shoppat lite så plastpåsarna dinglar i huvudet, ja då ligger den lilla älsklingen ännu risigare till! Allra värst tycker jag det är när strypkedjorna används ... usch!!! De är direkt skadliga!!!

Nej, det gäller att skapa en god kontakt med sin hund och att vara följsam. Dessa okänsliga hundägare finns så klart i alla städer och inte bara i Malmö! Det är inte heller bara de små vovvsingarna som råkar illa ut, utan även de av större format!

Jag skulle faktiskt vilja låta alla dessa okänsliga hundägare får gå en kortare promenad med en snara om halsen (gärna i stål) som någon jätte drog och slet i.

avskaffa denna irriterande ovana

3 kommentarer:

Mita sa...

Håller med dig till fullo det borde vara någon typ kontroll på de som skaffar djur. Den lilla människan måste tydligen ha någon, de kan ha kontroll över, fy för dess plågoandar. Inte konstigt att det finns olydiga hundar de bara protesterar mot sina hussar och mattar som tyranniserar dem. Jag älska hundar!

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, det är sant som du skriver.
Helt och hållet.
Ha en fin dag.
Kram Lallis

Pysen73 sa...

Självklart ska man inte behandla sina husdjur på det där sättet, men jag sitter ändå här och skrattar för det var så himla roligt skrivet. Du har så klart helt rätt, djur ska behandlas med respekt.