onsdag 15 oktober 2008

Avskaffa en irriterande ovana

En gång per vecka kommer jag att presentera någon ovana jag vill skall avskaffas.

Veckans ovana: Fingerknäckande

Jag hatar när någon knäcker med fingrarna. Oftast råkar jag ut för det när jag sitter på tåget ner till Malmö. Vederbörande sätter sig gärna framför mig och börjar sen med denna irriterande ovana! De tittar gärna lojt ut genom tågfönstret, tar nonchalant tag i ringfingret och drar. Ett otäckt ljud fortplantar sig i hela tågkupen. Det låter som när julnötterna knäcks. Håren reser sig i min nacke! Högt och ljudligt hörs, knäck-knäck-knäck-kras-kras-kras. Då vill jag bara ta tag i deras fingrar och bryta av allihop och skrika: hör du vad härligt det knäcker? Hör du? Hööööör du?

Det finns två typer av fingerknäckare. Ena gruppen drar tills det knakar och den andra gruppen böjer tills ... åhhh ryser ... knaket kommer! Råkade komma in på en sajt där ungdomar diskuterade denna ovana. Någon hade ställt en fråga till en doktor om det var farligt och sedan var en lång debatt igång. Alla som sysslade med denna "sport" var beroende. Det hade blivit till ett tvång. Doktorn menade att det inte fanns några belägg för farligheten men lederna kunde bli slappa.

avskaffa denna irriterande ovana

gör något vettigt med fingrarna istället

2 kommentarer:

Emma sa...

Precis som man förbjuder rökning borde man förbjuda knäckande på offentliga platser! :P Det är så rysligt! Bra tolkning och fin bild till tisdagstemat också :)

Sambon sa...

Hmmm.avskaffa "gnällandet" på allt och alla! Många som har det som hooby verkar det som!