söndag 21 september 2008

Vågor

Vattenvågor - är ytvågor i det översta lagret i en vattensamling, t.ex. i ett hav. De kan uppstå av exempelvis vind, vattenströmmar eller geologiska aktiviteter och kan färdas tusentals mil innan de möter land. Storleken varierar mellan små kapillärvågor till stora tsunamis som ute till havs kan uppgå till några få decimeter i våghöjd och knappt märkbara (Wikipedia).

Monstervågor eller jättevågor är mycket stora och spontana vattenvågor, som kan sänka även stora oceangående fartyg. Inom sjöfarten är det välkänt att man i ett i övrigt normalt vågsvall helt plötsligt kan stå öga mot öga med 25 till 30 meter höga vågor.

Fenomet att vattenvågor bryter när en våg närmar sig land är speciellt påtagligt vid mycket abrupta förändringar i bottenformen, från ett mycket stort vattendjup (mer än 20 m) till plötsligt litet djup och därifrån ett långt successivt grundare område in mot fast land. Detta utnyttjas i sporten surfing.En av de mest kända stränderna med dessa bottenförhållanden som kan ge mycket höga vågor är Wakikki Beach på Hawaii där våghöjder på ett 10-tal meter lätt kan uppstå av dyningar som kommer in mot land efter kraftiga stormar ute till havs. I norra Kalifornien bildas också väldigt höga vågor, Maverick's the wave beyond. Inte för att jag är intresserad av surfing ... men vågorna tilltalar mig. Vilka krafter som kommer i rörelse där står den lilla människan sig slätt!

Maverick's the wave beyond. Det fysikaliska fenomenet.

Det som inspirerade mig att skriva om vågor var den franska fotografen Jean Guichard. Han har nichat in sig på att fotografera fyrar. Det är speciellt en bild som fascinerar mig och det är en ensam man på en fyr med ett stormigt hav omkring sig. Han är helt utelämnad till sitt öde. Jag läste en artiken om just detta foto. Där kunde man läsa att mannen fruktade för sitt liv i väntan på att bli evakuerad av helekoptrar. Titta själv på Guichards hemsida.

Fotosidan jag rekommenderar idag är: Polar Inertia Journal .


1 kommentar:

Åsa sa...

Jag lär mig något nytt varje gång jag är inne på din blogg, som har blivit jättefin. Ha en bra söndag!
åsa