måndag 15 september 2008

Tropiska orkaner

Orkaner är ett intressant naturfenomen och den senaste tiden har vi kunnat följa Ike's och Gustav's framfart. Det är fascinerande att läsa en del av all den fakta som produceras om orkaner och ju mer kunskap jag inhämtar desto mer vill jag veta! Hur bildas de? Var förekommer de?

En tropisk orkan består av en kraftig vind som bildar en symmetrisk virvel med ett öga i mitten där luft sjunker ned. Per definition ska en tropisk orkan ha en vindhastighet över 33 m/s, även om detta värde ofta överskrids med stor marginal. Den tropiska orkanen bildas över hav då luften är varm och fuktig, samt när temperaturen i havsvattnet når över 27 grader. Så länge den befinner sig över varmt havsvatten kan en tropisk orkan överleva under lång tid, men när den kommer in över land försvagas den relativt snabbt på grund av havets drivande värme försvinner.

De extremt höga vindhastigheterna och våldsamma skyfall den för med sig kan orsaka enorm skada. Förstörelse mäts med hjälp av den femgradiga Saffir-Simpsonskalan. En orkan i kategori 5 är en katastrofalt våldsam orkan. Kategori 5 innebär vindar på minst 70 meter i sekunden. En dylik orkan fäller alla träd i sin väg och förstör i praktiken alla hustak den sveper över. Mindre byggnader kan blåsa omkull eller svepas med av vindarna. En kategori 5-orkan orsakar också minst 5,5 meter höga flodvågor och omfattande översvämningar.

Tropiska stormar bildas ofta i tropikerna under sensommaren och tidiga hösten. I Atlanten är högriskperioden från början av augusti till slutet på oktober. I Stilla Havet varar cyklonsäsongen året om men merparten bildas i augusti–november. Tropiska orkaner kan inte bildas i Sverige, eftersom havet på våra breddgrader inte blir tillräckligt varmt (Skyddsnätet).

Det går inte att stoppa en orkan men det går att med ganska stor säkerhet att spåra dess framfart ... alltså kan befolkningen varnas och eventuellt evakueras. Inne på sajten Stormpulse finns möjlighet att följa den aktuella atlantiska aktiviteten. Häftigt ... fast inte om man varit bosatt på den breddgraden!!!

Stormpulse - orkanen Katrina

2 kommentarer:

Xperten sa...

Hej!Tycker om din blogg den är speciell och anorlunda jämfört med andra bloggar jag besöker.Själv driver jag en sida som heter xperten.webb.se och där skriver jag om hur man tjänar pengar på sin blogg och får fler besökare.Här har jag även en sida som heter rekommenderade bloggar där vi väljer ut bloggar att rekommendera som vi tycker uppfyller vissa krav för att få bli rekommenderad och du är en av dom som vi skulle vilja ha med och visa upp här.Du får en ikon att sätta upp på din sida som visar att du rekommenderas av xperten och samtidigt får du en egen länk eller ikon på vår rekommendations lista där vi just nu har 13000 besökare som kan se din blogg.Är du intresserad besök min sida och lämna en kommentar eller kontakta mig via kontakta mig funktionen.Ha en bra dag Mvh Ermin

gumman sa...

Nu Eva kan du läsa en min blogg som aldrig kommer att kunna mätas med din haha