tisdag 16 september 2008

Svamp

Denna kväll har jag tillbringat med ett gäng svampentusiaster ute i Kärråkra. Jag har alltså varit på andra sejouren av min svampkurs. Som framgår av namnet Kärråkra så är där ganska sankt ... och eftersom jag lider lite av skadeglädjes-syndromet så blev kvällens höjdpunkt att se kursdeltagarna hoppa omkring på de glesa tuvtåtlarna, mer eller mindre framgångsrikt. Fast jag gladde mig åt lite annat också, som att få vandra i naturen och att få upptäcka en så fin biotop som Kärråkra.

Hela kvällen gick vi med näsorna riktade mot backen och inte förrän mörkret kom återvände vi till kurslokalen. Där artbestämde vi alla våra alster med hjälp av kunniga Arne från Göingebygdens Biologiska Förening. Jag kan berätta att det inte blev värst mycket kvar av ätbar karaktär, trots att vi hade välfyllda korgar med från skogen. En macka toppad med smörstekta milda gulkremlor skall jag i alla fall kunna skrapa ihop till. På nätet finns bra sajter med information och foto över våra svampar (för de som törs lita på sin förmåga att via bilder identifiera arterna). På till exempel Svampguiden kan man hitta de flesta matsvamparna.

Nu är det ju så tråkigt att det finns massor av fiender som gömmer sig i skog och mark ... de giftiga rackarna. Trots att de ser väldigt aptitliga ut så kan de ge förödande konsekvenser även vid små intag. Bland de giftigaste svamparna i vår natur är vit flugsvamp, lömsk flugsvamp och toppig giftspindelskivling. När man läser om de olika gifterna och vilka symtom de ger inne på Internmedicin inser man vikten av att göra stuvning på rätt svampar!!! Annars blir det till att snabbt kontakta experterna på Giftinformationscentralen och sedan be till högre makter.

Det finns ju, hur otroligt det än låter, de som vill förgifta sig med svampar i lagom takt så hjärncellerna bara förstörs lite långsamt. Inne på Magic Mushroom kan man fördjupa sig i detta. Jag vill dock påpeka att det INTE är något att rekommendera!!!

3 kommentarer:

marita sa...

härligt med svamp

tinna sa...

Det är ett fullständigt roligt rus de där svamparna. provat några gånger när jag bodde i England, Men tacka vet jag kantareller, de ger också ett härligt rus och är mycket nyttigare skulle jag tro!

ladybug-zen sa...

oh how i wish i could read...swedish...is it?
thank you for stopping by my blog the other day.
best to you.