onsdag 3 september 2008

Mat

Vad vore livet utan mat? Som ni vet så sitter jag ofta och funderar över olika saker ... nu har jag filosoferat kring ämnet mat. Mat är inte bara fysiologiskt nödvändigt för mänsklig överlevnad utan har också många viktiga sociala och kulturella funktioner. Sen är det ju otroligt gott också. Mina tankar går också till alla de flickor med anorexi/bulimi som jag mött. Tänk vilken otrolig viljestyrka som krävs för att kunna motstå att äta när magen, ja egentligen hela kroppen skriker efter näring. Riksföreningen mot ätstörningar har gjort en informativ hemsida om de olika ätstörningarna som säkert är till hjälp för många drabbade.


Det var ett litet sidospår ... åter till maten! Mat omgärdas vanligen av många sociala, kulturella och religiösa konventioner som i varierande grad reglerar vad som äts, hur och när i olika delar av världen och av människor av olika sociala klasser (Wikipedia, 2008). Det finns ett uttryck som lyder: du är vad du äter och det stämmer väldigt bra tycker jag för maten är en kraftfull markör för social tillhörighet ... vi har t ex veganer, muslimer, fattiga eller rika.

De flesta länder, regioner eller folkgrupper har sina speciella kök, med egna kulinariska regler och matlagningstraditioner. Jag hittade en intressant artikel i Time som på ett väldigt illustrativt sätt visa matvanor från olika hörn av vår värld och hur stora matkostnaderna i genomsnitt är "What the World Eats".

Foto: från boken Hungry Planet

Mat kan också vara aggressiv, farlig, överdesignad och till och med levande. Smit in på Dark Roasted Blend så förstår ni vad jag menar!

Inga kommentarer: