tisdag 9 september 2008

Macho

Två gånger per dag kör jag mellan Tyringe och Sjörröd på min vespa. Det har jag gjort nu under tre månaders tid och nästan vid varje resa så ser jag döden i vitögat. Där sitter jag på min kära gråa ögonsten i ett behagligt tempo när plötsligt ett vinddrag utan dess like ... tja kanske att jämföras med stormen Gudrun ... får mitt fordon att nästan hamna i diket. Det hela är så märkligt, jag har nämligen registrerat att det till 99% är män som plogar sig förbi med mindre än en Sydsvenska Dagbladets tjocklek emellan mig och dess bil. De kör så nära att min backspegel flyttar sig i ett par millimeter.

Vad är det med alla dessa män? Är de rädda för att köra över mittlinjen trots att det är fritt ända ner till Ystad? Kan det vara så att däcken påverkas av de vita markeringarna mitt på vägen ... något som vi dumma fruntimmer inte känner till?! Inte vet jag. Nej förresten så kan det ju inte vara för när det gäller omkörningar så fixar de ju det galant utan minsta omtanke om däcken. Då klarar de minsann att pressa ut bilen i omkörande fil även om det råkar vara ett backkrön i vägen för fri sikt. Så den teorin höll inte! Synd för annars kunde ju alla kvinnorna berättat för männen att det inte är farligt att passera mittlinjen för att väja för mototcyklar, vespor, mopeder och cyklar. För alla kvinnor (med några få undantag) tycks veta att däcken håller. De är i alla fall mästare på att väja för oss stackare på mindre fordon.

Nu vet jag ... männen är så klart trötta i sina armar efter allt tungt trädgårdsarbete som de svaga fruntimmerna inte klarar av. Ja, så måste det vara!!! De orkar helt enkelt inte slita o dra i ratten mer än vad nöden kräver. Fast ... hrm, nej jag orkar inte teoretisera längre. Jag får acceptera faktum och inte lägga ett genusperspektiv på det hela. Det är nog slumpen att 99 % av männen inte jitter väja för de tvåhjulade medtrafikanterna. Jag sjunger bara: macho macho man, I've got to be, a macho man, Macho, macho man I've got to be a macho! Ow....



Snälla män, jag ber er plocka fram er feminina sida så jag slipper se döden i vitögat varje dag!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du kanske skulle prova att gasa på istället, så slipper du bli omkörd.

Namn: Eva sa...

Åhhh tack för tipset ... det har jag aldrig tänkt på ;D

Kerstin sa...

KÄRA SYSTER MIN!
Jag är glad att du kör försiktigt.
OM du vill kan jag lära dig köra vespa.HAHAHAHA!
Älskar din blogg.
Kram Kerstin