söndag 28 september 2008

Vandrat vidare

En av mina favoriter, Paul Newman, har vandrat över till andra sidan . Ha dog på fredagen i sitt hem i Westport, Connecticut, strax nordost om New York, 83 år gammal. Under ett års tid har Newman kämpat mot lungcancer - en kamp han förlorade. Bara några veckor tidigare hade han fått veta att han inte hade långt kvar i livet – och han började förbereda sig för döden. Han ville möta döden i sitt hem, varför han skrev ut sig från sjukhuset.

Destination Hollywood kan man läsa: "once upon a time a very handsome blue-eyed man, who also just ..." - en faktaspäckad sida gjord som hyllning till Newman. Det blev till slut en hel del filmer som Newman medverkade i. Han debuterade 1953 och avslutade sin karriär 2007 på egen begäran - "Jag klarar inte längre att arbeta som skådespelare. Man börjar tappa sitt självförtroende, sin innovationsförmåga. Så jag tror att jag sätter punkt här", lär Newman ha sagt i en intervju (Dagens Nyheter, 2007) .

Nu har ännu en av Hollywood-skådespelarna gått ur tiden och jag blir lika omskakad varje gång det händer. Dessa vitadukens män och kvinnor som jag följt i spännande, romantiska, komiska och dramatiska filmer ... trodde jag i min enfald skulle leva för evigt. De var ju egentligen bara rollfigurer i film efter film. Tack Paul Newman för all underhållning du gett mig! Sov Gott!

Vilken är Paul Newmans bästa film?

Blåsningen
Butch Cassidy
Fort Apache the Bronx
Skyskrapan brinner


(View Results)

Create a Poll


Newman förlorade sin kamp mot cancern ... förhoppningsvis skall allt färre människor drabbas av denna sjukdom i framtiden. Hoppas forskarna, som redan nu är duktiga på att bota, snart finner ännu bättre botemedel. September månad är Childhood Cancer Awareness Month i USA. På Big Picture.com finns tankeväckande och känslosamma foto i ämnet.

1 kommentar:

Counseler Pia sa...

Ja, det är trist att alla gamlingar går ur tiden!! Ofattbart konstig är ju döden, alltid!! Tycker jag fast jag möter den varje dag!