måndag 22 september 2008

Iögonfallande

Dax för en liten anekdot igen från landsbygden. Denna lilla historia tar sin början en helt vanlig söndagmorgon. Vi brukar ha planerat en utflykt och så även denna söndag ... det är tänkt att vi skall besöka skördefesten på Hovdala slott. Vädret ser lovande ut, helt vindstilla och soligt.

Innan vi skall åka tar jag som vanligt en morgondusch. Under tiden jag torkar mig ser jag att badrummet behöver städas lite. Så jag sätter igång, lite småjäktad för vi skall ju snart ge oss iväg. Jag putsar och fejar ... till slut har jag bara badrumsspegeln kvar. Fram med fönsterputset och gnider utav bara helsike. Så där ja nu ser det bra ut. Packar in alla städutrustning och tar därefter en sista inspektion. Attans oxå där har jag tydligen missat lite tandkrämssänk som sitter kvar i ena hörnet. Jag tar lite toalettpapper och gnider igen utav bara helsike.

In i bilen och iväg till Hovdala. Vi bor väldigt nära så det blir ingen lång bilfärd. Parkerar bilen och börjar gå mot begivenheterna. Under promenade dit så märker jag att nästan alla som vi möter stirrar på mig. Jag säger till en början inget för jag tror det är en slump. Fast efter ett tag börjar det bli riktigt irriterande så då frågar jag min sambo: " är det något konstigt med mitt hår eftersom alla stirra så"? Svaret jag får är: "nej, det är jättefint"! Jag har ett par dagar tidigare färgat håret och vet att ibland kan färgen vara helt annorlunda i dagsljuset. Tänkte att det kanske var flammigt eller skrikigt rött ... men enda svaret jag fick var: "nej det är inget konstigt med ditt hår".

Efter ett tag fokuserar jag på alla fina saker som finns till försäljning; bröd, honung, potatisar, hantverk och massor av fina växter. Vi möter plötsligt våra hundvakter, Gun-Britt och Jan. Småpratar en stund och tar en fika tillsammans med dem. Ingen kommenterar mitt hår!!!

Två och en halv timma senare är vi på väg hem. I bilen fäller jag ner solskyddet och tittar mig i den lilla spegeln. Döm om min förvåning vad jag ser. Jo på mina glasögon sitter en bit toalettpapper som fastnat i böjen vid skalmen!!! Inte konstigt att folk tittat på mig eller hur?! Jag har inte en susning om hur papperet fastnat där, mest troligt då jag städade. Det grubblar jag inte så mycket på, men hur i hela friden har min sambo och tvåhundvakter missat att lägga märke till detta papper?!

1 kommentar:

Sambon sa...

Hehhehehheheheheh...så det kan bli!