torsdag 18 september 2008

Föryngringskur

Min föryngringskur innebär att jag skall detoxa mig. Detox - modeordet för dagen! Ordet detox kommer naturligtvis från engelskans ”detoxification” som betyder avgiftning. Nu skall jag alltså avgiftas. Som tur är behöver jag inte stoppa i mig en massa läkemedel och jag är inte rökare heller så min arma kropp anrikas inte på kemikalier eller tungmetaller den vägen, nej situationen är den att det är min vetenskapliga nyfikenhet driver mig in i detta projekt! Jag tror inte ens att det lyser grönt om mig i mörkret ... men vem vet, jag är kanske full av dynga som behöver rensas bort!!!

Det hela började förra vecka då mina arbetsgivare bjöd med mig på en heldagskurs i ämnet, detox. Arrangör för detta evenemang var Holistic som är ett svenskt grossistföretag inom näring- och kosttillskottsbranschen. Så här stod det i broschyren: Detox är en kurs som bygger på forskning och klinisk erfarenhet om hur vi kan optimera kroppens avgiftning av toxiner och slaggprodukter. Hälsoproblem på grund av toxisk belastning är tyvärr mycket vanligt. En väl fungerande tarm och avgiftningsorgan är en grundförutsättning för att vi ska må bra och ha hälsa.

Föreläsare var hurtiga Leif en mycket "kompetent" man med gedigen utbildning inom näringsterapi. Åhörarna en ganska stor samling terapeuter med olika inriktningar som specialiteter ... exempelvis zon-, rosen- och hårmineralterapeuter. Samt lilla jag. Alla satt och lyssnade lyriskt med ögon stora som tefat och hela tiden hördes djupa imponerade suckar med kommentarer som : "åhhh så fantastiskt"!

Hela denna dag fick jag höra om olika mirakel som skett med människor som gjort sin detox ordentligt genom att äta Holistics produkter. Dessa produkter utgörs av (jag räknar dem på mitt bord) två burkar med ett pulver av en uppsjö örter, två burkar med kapslar av en hel uppsjö örter och en stor flaska med aloe vera vatten.

Igår startade men föryngringskur ... denna hälsobringande detox! Två gånger per dag, mellan måltiderna, skall jag blanda dessa pulver med sex deciliter vatten för att sedan i rask takt dricka det. Lydig som jag är blandades allt efter konstens alla regler. Jag tog också mina kapslar allt enligt recept.

Tvi vale, det smakade apa och efteråt kändes det som om min mage var ett 250-liters akvarium. Jag fasar redan för nästa intag och tanken på att denna sörja skall sväljas två gånger per dag under tre veckor är skrämmande!!! Vi får se hur det går. Fast jag undrar behöver vi detoxa och är det ens bra att göra det?

Slutligen något helt annat ... På Boston.com finns fantastiska bilder över Ike's framfart The Short - but Eventful Life - of Ike. Titta gärna in! Väl värt ett besök!



Alligator crossing a road in Sabine Pass (AP Photo/Eric Gay)

1 kommentar:

Mita sa...

Jag avundas dig inte denna kur lycka till Marita