torsdag 25 september 2008

Att se en sådan förstör hela min dag

Det finns en del saker som gör mig fruktansvärt upprörd och en av dem är djurplågeri. Att läsa i tidningen hur tonåringar sparkat fotboll med en stackars vettskrämd igelkott ... usch jag vill inte ens skriva om detta mer, ni förstår säkert ändå vad jag menar!

Idag råkade jag ut för ytterligare en sak på detta tema som får mig att må illa. Jag hamnade med min älskade vespa bakom en djurtransport. Föraren skulle typiskt nog stanna vid ett gatukök (säkert för att köpa sig en korv=slaktad gris). Jag hade ingen möjlighet att köra om så jag blev stående bakom bilen ett bra tag. Där bombarderades alla mina sinnen av olika intryck. Inte var det något stimulerande precis. Nej, det luktade vettskrämda grisar och ljudet innefrån lastbilen ... usch jag vill inte ens försöka formulera det i ord!!! Att se ett sånt här ekipage förstör hela min dag.

Jag vet att nästan alla äter kött och ser det som den mest naturliga saken i världen. Jag vet också vart allt kött kommer ifrån som ligger i kyldiskarna och hur det hamnat där. Jag vet också att miljontals djur runt om i vår vackra värld slaktas och plågas MEN trots detta så lyckas jag förtränga denna "svinaktiga" industri. Fast lite då och då gör sig verkligheten påmind för det hela blir så otroligt påtaglig när jag ser dessa djurtransporter. Jag tänker ... jaha era små söta grisar nu är ni ute på er sista färd och tack o lov för att ni, trots att ni är livrädda, inte riktigt vet vad som väntar er.

Det finns ingen logisk förklaring till hur jag associerar till det här (eller det kanske det gör). Jag läste en mycket intressant artiken i National Geografic om Neandertalmänniskan (Homo neanderthalensis). Det visar sig att vetenskapsmän och konstnärer har skapat den första modellen av en neandertalkvinna med hjälp av forntida DNA. Spännande!


Photografer: Joe Mc Nally. National Geografic

1 kommentar:

tinna sa...

Mitt i prick!!! Så såg vi ut en gång i världen, men med något mer platt panna......... Usch vad människor egentligen kan göra med djur....Fy , jag mår illa, trots att jag äter kött men väldigt väldigt sällan.