måndag 8 september 2008

Arbogamorden

Efter att polisens förundersökning om Arbogamorden blivit tillgänglig för allmänheten via fildelningssajten The Pirate Bay lovar nu Justitieminister Beatrice Ask att se över lagstiftningen, rapporterar Ekot. Nyhetsinslaget om Tpb/Arbogamorden kan ses här svt . Debatten blossar het mellan förespråkare av yttrandefriheten och de som ser det som ett etiskt problem att bilder florerar tillgängliga på nätet över två mördade barn.

Jag måste säga att jag är kluven till vad jag skall tycka! Lider och sympatiserar med pappan som vädjar till the Pirate Bay att ta bort materialet. Samtidigt är det offentligt material och kan skaffas på annat sätt. Borde egentligen inte det stora diskussionsämnet vara hur/varför barn överhuvudtaget mördas? Läste en intressant artikel i ämnet "Kan barnamord förebyggas?" .

Det finns faktiskt de som anser att denna typ av material kan användas i avskräckande syfte. Jag råkade hamna på en sajt där föräldrarna till en mördad pojke,valt att publicera den rättsmedicinska undersökningen, inklusive foto just för att visa hur vidrigt våldet kan te sig.
Jag vill varna känsliga läsare för att klicka på länken Till minne av John Hron .

Velar fram och tillbaka i mitt tyckande ... jag är för offentlighetsprincipen men inte till vilket pris som helst!!! Jag är för att material sprids via internet som är vår tids medium men inte till vilket pris som helst!!! Bilderna på de små barnen borde raderats före publiceringen!!!

Inga kommentarer: