torsdag 28 augusti 2008

Topp tio

Jag satt häromdagen och läste om katastrofer och kom då till att börja funderade över vilket djur som dödar flest människor och därmed kan klassificeras som det farligaste av alla. Det var inte helt enkelt att besvara för först måste man bestämma sig för om indirekta dödsfall också skall räknas. Skall djur som överför smitta via parasiter de är värddjur för räknas eller inte?! Det är egentligen en väldigt komplicerad frågeställning när man penetrerar den djupare. Jag beslöt mig för att inte sitta och filosofera i dagar utan bara roa mig med att hitta tio-i-topp listor. Detta var vad jag fann.

Rangordningen varierar något mellan olika författare men det är samma arter som förekommer på alla listor ... listor där man rankat de tio dödligaste djuren i världen. Listettan däremot är alltid densamma. På Live Sience kan man se ett exempel.

Inga kommentarer: