lördag 23 augusti 2008

Täcket

För första gången sedan i juli månad har jag kunnat sova sammanhängande en hel natt. Vilken lycka! Jag har äntligen löst fallet med min sömnlöshet!

Det hela började en solig dag i juli när vi var ett gäng som for till Ullared för att shoppa. Kvällen innan satt vi och diskuterade vad vi skulle köpa. Då kläckte någon ideén med täcke och kuddar. De hade redan köpt ett set vid en tidigare inköpsrunda och var helnöjda. Deras omdöme brukar vara väl värt att lyssna på så vi bestämde oss för att också köpa nya sängkläder, vilket vi gjorde. Inte nog med det utan vi tog den varmaste varianten också eftersom det är ganska kallt i huset vintertid. Bra att det var syntet också eftersom min allergi tvingat ner mitt duntäcke till ett skåp i källaren. Det kändes lagom tungt och prasslade precis som ett duntäcke skall. Mmmm vad vi var nöjda.

Nu har jag legat och brottats med detta täcke i snart 1 1/2 månad. Vaknat sjöblöt av svett! Trott jag haft feber, klimakteriesvallningar, att det bara varit varmt i sovrummet ... ja mina förklaringsmodeller har varit många. För inte ville jag packa undan mitt nyinköpta täcke!


Igår gav jag upp och hämtade mitt gamla IKEA-täcke i konstfiber. Åhhh vilken känsla! Lätt och svalt! Jag har sovit hela natten och var inte det minsta glödande i skinnet då jag vaknade. Nu återstår att se hur länge min sambo står ut?! Trots allt kan jag rekommendera täcket och kuddarna ... MEN ta den svalare varianten om ni inte är frusna! Jag får väl plocka fram det igen när snön kommer!

Inga kommentarer: