måndag 1 september 2008

Invasion

Vår trädgård har tagits i besittning. Den är invaderad, så jag går inte gärna ut när det är mörkt utan att ha min ficklampa i handen. Tysta sitter de där, säkert skräckslagna över att Lisa och jag dundrar fram. Inte en min eller rörelse utan de bara blänger ilsket.
Igårkväll vid 23-tiden skulle jag ta Lisa på sin sista kisserunda ute i skogen. Då går jag genom hela trädgården ... det är bäckmörkt och Lisa rusar som vanligt fram som en furie. Antagligen hör hon rävar, rådjur, kaniner och annat som smyger omkring vid vår stugknut. Jag försöker haka på men det är ju mörkt så för att inte snubbla riktar jag ficklampans sken neråt. Det är då jag ser dem ... massor av paddor och grodor!!! Jag talar inte om en eller två utan trädgården är full av dem. De rör sig inte ur fläcken utan blänger ilsket som om de undrar hur jag har mage att komma här och störa dem.
Jag vill ju ha en hög biologisk mångfald i vår trädgård så de får mer än gärna bo hos. Det är lite knepigt att gå ut i mörkret utan att riskera att få grodor/paddor tapetserade under skosulorna och våra två vattensamlingar utgörs numera bara av en grön sörja (kan ju inte håva upp skäpet för då trivs inte våra gäster längre) ... fast annars är allt som vanligt ; D

3 kommentarer:

Anonym sa...

Uch *ryser*, man kanske ska komma o träna sig på lite grod"fobi"...
"Maria"

åsa sa...

Vad mysigt med små söta grodor och paddor. Har du sett grod-varningsskyltarna på vägarna i era trakter?
åsa

Eva sa...

Maria ... ni är alltid välkomna och vi står gärna till tjänst med KBT!!!

Åsa ... du är oxå alltid välkommen. Var finns de skyltarna???