onsdag 20 augusti 2008

Besiktning

Jag har varit nere i Malmö idag och gjort den årliga besiktningen. Det började med ett positivt besked för jag hade inga hål, fast den glädjen förtogs snabbt av en specificerad räkning på 735 kronor. Texten på räkningen var småstilt men fullt läsbar och där stod: "basundersökning och diagnostik av tandläkare. Proffessionell tandrengöring, fluorbehandling och kostråd". Hrm ... det enda tandsköterskan gjorde var att köra med lite polerpasta i cirka 1/2 minut innan Lars, min tandläkare kom in. Kostråd???? Fluorbehandling??? Nej, det såg jag inte röken av! Nåväl det hela var väl hanterbart så här långt! Jag är alltid förberedd på att det kan komma att svida i plånboken vid tandläkarbesöken. Men nu så här i efterhand bannar jag mig för att jag inte ifrågasatte t ex kostråden. Var det kanske att hon frågade om jag smakat någon mat på Malmöfestivalen?

Jag är både lättad och glad över beskedet om att min nollvison hållit. När jag sedan inte har tid att vänta på att tandsköterskan skall ta av servetten utan rycker den själv i ett ivrigt försök att få lämna stolen vill Lars ha en diskussion om mina 6-års tänder. Han säger: "de har du haft länge nu och lagningarna börjar bli dåliga. Fast de är inte rotfyllda och det är ju bra". Han drar lite på det och sedan släpper han bomben ... han säger: " jag skulle rekommendera att vi sätter kronor på de tänderna". Jag blir stel och ser mina surt förvärvade tusenlapparna flyga sin kos!

Runt 10 000 kronor kommer kalaset att kosta men som tur är fixar han en tandvårdsersättning på nästan 3 000 så slutsumman blir runt 7 000. Så var det med glädjen över att inga hål hittades denna gång!!!!!!!!!

1 kommentar:

åsa sa...

6-års tänder!??? Vilka är de??
Jag var hos tandhygenisten igår och fick betala 750 kronor. Ett dyrt "nöje".
kram åsa