onsdag 6 augusti 2008

Akrofobi

Om man slår upp ordet fobi i ett lexikon kan man lösa följande:
Ordet fobi kommer från grekiskans phobos som betyder skräck.
En fobi är en extrem rädsla med undvikande beteende som följd, som inte står i proportion till den fara som det fruktade föremålet eller situationen utgör. Personen som lider av en fobi inser att denna skräck är ogrundad.


Jag lider av akrofobi vilket betyder rädsla för höjder! Denna rädsla kan få mig att ta flera mils omvägar för att slippa gå över en bro. Den kan få mig att koppla "dödmans-grepp" i handtaget på väg upp i fågeltornet. Där kan jag stå i ett par minuter stel som en pinne och sedan tvingas backa tillbaka. Den kan också få mig att darra av skräck i trappan på väg upp till flygplanet. Men sedan när jag är uppe 10 000 meter över havet är jag lugn ...inte direkt logiskt eller hur!

Sätt på ljudet och titta på denna film som jag råkade hitta häromdagen ... fy farao! ALDRIG, INTE FÖR X ANTAL MILJONER skulle jag gå där!!! ALDRIG!!! ALDRIG!!! ALDRIG!!!



El Caminito del Rey
Stället kallas El Caminito del Rey vilket lär betyda Konungens gångstig på spanska. Platsen är El Chorro nära Malaga i Spanien. Alltihop byggdes mellan åren 1901-1905 för att folk som arbetade vid vattenfallen vid El Chorro och vid Gaitanejo behövde en väg att ta sig mellan vattenfallen på samt en väg att transporta material över för kanalunderhållet vid fallen. Därför infogade man en meterbred cementerad gångstig längs bergsväggarna mellan fallen under de fyra år arbetet pågick. År 1921 tog sig Spaniens dåvarande konung Alfonso XIII fram längs gångstigen vid ett tillfälle och därav fick stigen sitt namn, ett namn som ofta brukar förkortas till El Camino del Rey. Genom åren har den gamla cementstigen förfallit rejält och numera är gången stängd för allmänheten då unga äventyrare ramlat ner och slagit ihjäl sig under färden över spruckna cementblock och rostiga balkar med tveksam hållfasthet. Varje dag kommer äventyrare som letar sig fram till gången och varje år så ramlar besökare ner och slår ihjäl sig.

2 kommentarer:

c sa...

nej usch!!!

SYRRAN sa...

Gud va läskigt!!!
Måste va självmordskandidater.
Bron över vägen i Peking bör du klara efter att ha sett videoklippet.
KRAM älskade SYSTER.