tisdag 8 juli 2008

Korkeken

Jag fortsätter nu på temat livet på landet. Idag kommer jag att skriva lite om min nya arbetsplats. I alla fall min tilltänkta nya arbetsplats för jag har inte helt bestämt mig ännu. Situationen är den att jag har tagit tjänstledigt från mitt ordinarie jobb i Lund för att prova på något annat.
Detta något annat ligger 20 minuters härlig vespakörning hemmifrån. Detta innebär att jag inte behöver stiga upp mitt i natten utan kan vänta tills tuppen gal (väckarklockans alarm 06:00). En klar fördel. Sen kommer jag hem långt innan korna mjölkas, så där vid 16:30-tiden. Min arbetsdag blir alltså drygt 3 timmar kortare.
Nu är jag alltså sjuksyster på en liten familjär arbetsplats där mottot är: här hjälps vi åt med helheten. Ägaren = verksamhetschefen = sjuksköterska=min enda kollega!!! Korta beslutsvägar alltså! Där är ett lite annat tempo också. Nu kan jag ta en tur ut i trädgården och plocka mig lite vinbär. Jag har till och med tid att ta en tur på byn ibland. Patienterna är också helt annorlunda ... här behövs inte 4 skötare för att hålla fast dem, nej här påminner de mig så jag inte glömmer ge injektionerna.

Jag saknar klart mina trevliga kolleger på PIVA i Lund och det hektiska arbetstempot. Fast nu börjar nog lantlollan att vänja sig vid den lugna lunken och tycker det är väldigt behagligt också.



Varför slita i onödan, när man kan sitta och snusa under korkeken?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ska lantlollan ha det i framtiden då??? Ser fram emot den spännande fortsättningen!

KERSTIN sa...

Kära syster yster!
Njut av lugnet på det nya jobbet.
Tänk på att du börjar äldre.HA! HA!
Kram KERSTIN

Anonym sa...

Glöm inte du lukta på blommorna!!!