måndag 14 juli 2008

Algblomning

Vi har en mycket sorgsen Lisa i vårt hus för tillfället. Hon är faktiskt väldigt deppig och det beror på att algerna blommar i hennes badbalja (Finjasjön). Eftersom hon dricker si så där en 1/2 liter vid varje dopp så törs jag inte låta henne bada. Hon kan ju bli förgiftad!
När vi är ute på promenad kan vi välja på skogs- eller sjönrundan. Jag föredrar att gå vid sjön, speciellt nu när det är så kvavt och varmt. Lisa traskar också målmedvetet mot sjöhållet. När vi sedan närmar oss sjön får jag koppla henne och direkt förstår hon att det inte vankas något svalkande dopp. Hon blir i det närmaste döende, hasar sig fram och flämtar som om hela hennes "slanka" goldenkropp vore överhettad. Jag får naturligtvis mycket dåligt samvete av att sätta stopp för hennes största passion i livet ... att bada!!!
Hela förra veckan var sjön en grön sörja så vi bestämde oss för att dra till havs. En vänlig granne hade berättat för oss om två hundbad. Ett vid Åhus och ett vid Yngsjö. Vi packade kaffekorgen, programerade GPS'n och buntade in intet ont anande Lisa i bilen. Väl framme väntade oss en underbar tallstrand med ett väl avgränsat område för badvilliga hundar.
Lisa vittrade havet och galopperade snabbt ner mot böljorna. Lade sig ned på botten och bara njöt! Att få se sin hund så lycklig är en fantastisk upplevelse, det vet alla hundägare.

3 kommentarer:

Pia sa...

Mmmmumma för vovvsingen! Härliga bilder!

Camilla sa...

Lisa blir glad när jag kommer ner oxå.. då behövs inget bad;)

Eva sa...

Jepp Camilla ... Lisa kommer att bli jätteglad när storasyster kommer ;-)